Opinię do uchwalonej przez Sejm 22 listopada 2013 r. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przedstawiło Biuro Legislacyjne Senatu. Zwraca w niej uwagę na konsekwencje wejścia w życie art. 3 tej nowelizacji (Opinia o ustawie o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawartej w druku senackim nr 507).
Zasady podziału części regionalnej subwencji ogólnej określają obowiązujące przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W jej art. 25 ust. 12 przewidziany został m.in. mechanizm wyrównywania strat tym samorządom, które w stosunku do roku poprzedniego poniosły stratę (mniej otrzymały, albo zobowiązane są wpłacić więcej). Mechanizm ten ma ograniczyć „wahnięcia" dochodów województwa pomiędzy poszczególnymi latami.
Procedowana obecnie w Senacie nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ma wprowadzić mechanizm ograniczający wysokość wpłat na tzw. podatek janosikowy dla województwa mazowieckiego. Zgodnie z jej treścią w przyszłym roku Mazowsze wpłaci na ten podatek nie więcej niż 400 mln zł, czyli o 240 mln zł mniej niż powinno. Te 240 mln stanowi swego rodzaju pożyczkę udzieloną z budżetów pozostałych 15 samorządów wojewódzkich. Pożyczkę tą Mazowsze będzie musiało spłacić, co rozpocznie się już w 2015 r.
O ile nowelizacja ta spowoduje, że w 2014 r. Mazowsze wpłaci na janosikowy podatek relatywnie mało, to już w 2015 r. kwota tej wpłaty wzrośnie. Samorząd województwa będzie musiał wpłacić bowiem nie tylko całość subwencji (ustalonej na „normalnych" a nie „specjalnych" zasadach) a do tego 1/3 tego co pożyczyło od pozostałych samorządów.
Jednocześnie przewidziany w nowelizacji mechanizm spowoduje, że pozostałe 15 województw będą miały zysk. W 2015 r. bowiem otrzymają wyższą subwencję od tej, którą – zgodnie z tą nowelizacją – otrzymają w 2014 r.