Zmiana budżetu ustalonego przez izbę obrachunkową

Groźna dla samorządów luka w ustawie o finansach publicznych będzie usunięta.

Publikacja: 26.02.2014 08:15

Przyjęty wczoraj przez rząd projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych reguluje zasady wprowadzania zmian przez radę gminy do budżetu, który został ustalony w jednostce samorządu terytorialnego przez regionalną izbę obrachunkową (RIO).

Zgodnie z obowiązującym art. 240a ust. 8 ustawy o finansach publicznych RIO ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego, gdy ta nie opracowała programu postępowania naprawczego lub program ten nie uzyskał akceptacji RIO. Przepis ten przesądza, że ustalony przez Izbę budżet może nie zachowywać relacji finansowych z art. 242–244 tej ustawy, czyli m.in. wynikających z indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

Przyjęty przez rząd projekt  dodaje do art. 240a nowy ustęp 9. Po pierwsze, zawiera on upoważnienie dla właściwej rady (sejmiku) do nowelizowania ustalonego przez RIO budżetu.

Po drugie, ograniczenie, z którego wynika, że taka nowelizacja nie może prowadzić do zwiększenia stopnia niezachowania relacji (z art. 242–244 ustawy) wynikających z budżetu ustalonego przez regionalną izbę obrachunkową.

Na potrzebę wprowadzenia powyższych zmian wskazywała Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

– Obecnie sytuacja prawna gmin, które realizują program postępowania naprawczego, oraz tych, które (pomimo wezwania przez RIO) takiego programu nie przyjęły i swoją gospodarkę finansową prowadzą na podstawie budżetu ustalonego przez RIO, jest diametralnie różna – mówi  Ryszard Krawczyk, przewodniczący KR RIO.

Co prawda, te pierwsze mogą uchwalić budżet, który nie zachowuje relacji z art. 242–244 ustawy, ale to niezachowanie może dotyczyć jedynie spłat zobowiązań istniejących na dzień uchwalenia programu naprawczego. Nie mogą dokonywać określonych wydatków, o których mowa w art. 240a ust. 5 i 6 ustawy o finansach publicznych. Nie mogą m.in. finansować promocji, tworzyć  funduszu sołeckiego czy podejmować nowych inwestycji finansowanych pożyczką, kredytem lub emisją papierów wartościowych. Nie mogą też  podwyższać wynagrodzeń pracowników samorządowych czy diet radnych.

Obecnie takie ograniczenia nie mają zastosowania do tych gmin, powiatów i województw samorządowych, które programu postępowania naprawczego nie uchwaliły i działają na podstawie budżetu ustalonego przez RIO.

Zaproponowane rozwiązanie zrównuje sytuację tych dwóch kategorii gmin. Ma zapobiegać działaniom, które mogłyby pogorszyć ich trudną sytuację finansową.

Projekt proponuje też, aby informacja o relacjach z art. 242–244 ustawy o finansach publicznych była zapisywana w wieloletniej prognozie finansowej.

etap legislacyjny: skierowano do Sejmu

Przyjęty wczoraj przez rząd projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych reguluje zasady wprowadzania zmian przez radę gminy do budżetu, który został ustalony w jednostce samorządu terytorialnego przez regionalną izbę obrachunkową (RIO).

Zgodnie z obowiązującym art. 240a ust. 8 ustawy o finansach publicznych RIO ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego, gdy ta nie opracowała programu postępowania naprawczego lub program ten nie uzyskał akceptacji RIO. Przepis ten przesądza, że ustalony przez Izbę budżet może nie zachowywać relacji finansowych z art. 242–244 tej ustawy, czyli m.in. wynikających z indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów