Zasady organizowania lokalnego referendum określa ustawa z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym. Mieszkańcy jako członkowie wspólnoty samorządowej mogą wyrazić w nim – w drodze głosowania – swoją wolę m.in. w sprawie odwołania organu stanowiącego tej jednostki (np. rady gminy, rady powiatu), a w przypadku gminy także odwołania organów wykonawczych: wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
Najpierw wniosek i podpisy
Wniosek w sprawie odwołania organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji może zostać zgłoszony tylko i wyłącznie przez jej mieszkańców. Musi go poprzeć co najmniej 10 proc. uprawnionych do głosowania, składając na wniosku swoje podpisy.
– Wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego bada komisarz wyborczy. Powinien on w szczególności zwrócić uwagę na materię, która będzie przedmiotem referendum, z punktu widzenia jej zgodności z art. 170 Konstytucji RP i przepisami ustawy o referendum lokalnym – tłumaczy Anna Wierzbica, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządowego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Zgodnie z art. 170 Konstytucji RP członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować w drodze referendum o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego.
Decyduje komisarz
– Jeżeli wniosek o przeprowadzenie referendum zawiera uchybienia, komisarz wyborczy zwraca go inicjatorowi referendum lub jego pełnomocnikowi i wyznacza 14-dniowy termin do ich usunięcia. -Natomiast gdy wniosek spełnia warunki formalne, komisarz wyborczy obligatoryjnie wydaje postanowienie o przeprowadzeniu referendum lokalnego nie później niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia tego wniosku. Na postanowienie to nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego – mówi Anna Wierzbica.