Według Unii Metropolii Polskich strata pojawi się już pierwszego miesiąca obowiązywania nowej kwoty. To sytuacja niebezpieczna nawet dla dużych miast. Ile konkretnie mogą stracić jednostki? Nie wiadomo, ponieważ prezydencki projekt ustawy ani nie zawiera skutków finansowych dla samorządów, ani nie wymienia ewentualnych źródeł sfinansowania tych ubytków, co jest niezgodne z art. 167 konstytucji.
Wprowadzenie mechanizmu rekompensaty wyrównującego jednostkom samorządu terytorialnego ubytek dochodów wydaje się konieczne, by utrzymać ich zdolność finansową do wykonywania zadań na dotychczasowym poziomie.
Większy udział w budżecie
Samorządy uważają, że rekompensata ubytku w dochodach z PIT wymaga zwiększenia udziałów sektora samorządowego w podziale dochodów budżetu państwa z PIT o 9,18 pkt proc., tj. z 49,64 proc. do 58,82 proc., w tym:
- w części gminnej o 6,99 pkt proc., tj. z 37,79 proc. do poziomu 44,78 proc.,
- w części powiatowej o 1,90 pkt proc., tj. z 10,25 proc. do poziomu 12,15 proc.,