Proponowana nowelizacja ustawy o działalności leczniczej wprowadza m.in. nowe zadanie dla samorządów terytorialnych, jakim jest finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, nie gwarantując na to jakichkolwiek środków.
Przerzucanie kosztów
– Sprzeciwiamy się przerzucaniu na samorządy odpowiedzialności za niedoszacowanie systemu ochrony zdrowia oraz wprowadzaniu sankcji finansowych za działania od nich niezależne – mówi Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich. – Chodzi m.in. o podnoszenie standardów zatrudnienia i wynagradzania personelu medycznego, a także wymogów dotyczących infrastruktury technicznej – wymienia dyrektor Porawski.
– Samorządy terytorialne wywiązują się ze swoich obowiązków, jakie ustawodawca nałożył na podmioty tworzące bądź będące właścicielami podmiotów leczniczych, doprowadzając do głębokiej restrukturyzacji szpitali – dodaje Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich. I informuje, że przejawia się to chociażby w spadku wymagalnych zobowiązań samorządowych szpitali z 4,8 mld zł w 2004 r. do poziomu 1,1 mld zł w 2015 r.
Co więcej, jak podkreślają samorządowcy, z obowiązujących przepisów wynika wyraźnie, że za finansowanie świadczeń zdrowotnych gwarantowanych odpowiada Narodowy Fundusz Zdrowia. To główny powód dla którego gminy, powiaty i województwa uważają, że nowelizacja, która przerzuca na samorządy obowiązek finansowania tych świadczeń, jest sprzeczna z konstytucją.
– Stanowiska tego nie zmienia fakt, że projekt nowelizacji określa zadania, jakie ma finansować samorząd jako fakultatywne – mówi dyrektor Porawski. – To zawsze będą nowe zadania, na które gminy czy powiaty powinny otrzymać finansowanie z budżetu centralnego – dodaje.