Dotacje unijne na walkę o lepszą jakość powietrza

„Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych” to nazwa działania 3.1.1 programu regionalnego województwa opolskiego. Od drugiego do dziewiątego marca jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty działające na obszarze subregionu Kędzierzyńsko-Kozielskiego będą mogły składać wnioski o dofinansowanie dla projektów wpisujących się w jego cele.

Publikacja: 22.01.2017 14:08

A chodzi o takie inwestycje, które przyczynią się do ograniczenia indywidualnego transportu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego albo rowerowo-pieszego, a w ślad za tym pozwolą ograniczyć tzw. niską emisję i poprawić jakość powietrza.

Jak osiągnąć takie cele? Działać można dwutorowo. Z jednej strony ograniczając lub nawet zabraniając korzystania z samochodów prywatnych, poprzez wprowadzanie stref ograniczonego ruchu, stref zakazu wjazdu samochodów (wszystkich lub z silnikami diesla bądź samochodów powyżej określonego wieku). Zniechęcać do korzystania z prywatnych samochodów mogłyby także opłaty za wjazd do określonej strefy lub po prostu drogie parkingi.

Można powiedzieć, że to wszystko metoda kija. Ale pozostaje jeszcze metoda marchewki. A ta mogłaby opierać się na poprawie jakości usług oferowanych przez transport publiczny, a także infrastruktury sprzyjającej korzystaniu z rowerów i spacerowaniu. Do tego może dochodzić sprawny system informacji (interaktywny) o transporcie publicznym, czasach przejazdu, dogodnych połączeniach, punktach przesiadkowych i wreszcie jakości i normach powietrza, tak aby każdy mógł się przekonać o jego stanie i podjąć decyzję, czy warto korzystać z prywatnego auta, czy może lepiej przesiąść się do komunikacji zbiorowej.

Działanie 3.1.1 stawia właśnie na to drugie rozwiązanie i ma sprzyjać poprawie szeroko rozumianej infrastruktury. Stąd możliwość uzyskania dotacji na:

- budowę i przebudowę infrastruktury transportu publicznego w celu ograniczania ruchu drogowego w centrach miast,

- zakup niskoemisyjnego taboru dla transportu publicznego (autobusy, busy),

- wyposażenie taboru autobusowego dla transportu publicznego w systemy redukcji emisji,

- wprowadzanie rozwiązań z zakresu organizacji ruchu, ułatwiające sprawne poruszanie się pojazdów komunikacji zbiorowej, w tym zapewnienie dróg dostępu do bezpiecznych przystanków (m.in. zatoki autobusowe, bus pasy),

- rozwój infrastruktury służącej obsłudze pasażerów zapewniającej m.in. interaktywną informację pasażerską,

- rozbudowę infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego,

- wprowadzanie systemów pomiaru i informowania o poziomach zanieczyszczeń i jakości powietrza.

Z wnioskami o dofinansowanie mogą występować: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia, a także ich jednostki organizacyjne oraz przedsiębiorstwa (komunalne lub prywatne, ale wykonujące zadania publiczne w wyniku wygranego przetargu, realizujące zadania na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym lub też wybrane zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.). Przy tym aktualny konkurs w zakresie działania 3.1.1 ograniczony jest terytorialnie do subregionu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, co oznacza, że projekty mogą zgłaszać podmioty z następujących gmin: Bierawa, Cisek, Jemielnica, Kędzierzyn-Koźle, Kolonowskie, Leśnica, Polska Cerekiew, Pawłowiczki, Reńska Wieś, Ujazd, Strzelce Opolskie, Zawadzkie.

Na sfinansowanie najlepszych projektów zarezerwowano siedem mln zł. Więcej informacji o konkursie, w tym jego regulamin, wytyczne, wzory dokumentów oraz kryteria oceny projektów można znaleźć na stronie www.rpo.opolskie.pl.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr