Organy zarządzające drogami określono w art. 19 u.d.p. Zasadą jest, że zarządcą dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, dróg wojewódzkich – zarząd województwa, powiatowych – zarząd powiatu, a gminnych – wójt. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Zarządca drogi może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy. W sytuacji, gdy taka jednostka nie została utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca (art. 21 ust. 1 u.d.p.).
Natomiast organy zarządzające ruchem na drogach określono w art. 10 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem zasadą jest, że Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych, marszałek województwa – na drogach wojewódzkich, a starosta – na drogach powiatowych i gminnych. Prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych.
Przykład:
Burmistrz chce wystąpić do rady miasta z wnioskiem o ustanowienie strefy płatnego parkowania. Najpierw zwrócił się jednak o zaopiniowanie tego wniosku do organów zarządzających drogami i ruchem na drogach. Jak wyjaśniono w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Świętokrzyskiego z 4 lutego 2009 r. (znak NK.I-0911/24/09, LEX nr 528020), stanowisko tych organów, wyrażone w formie opinii, może dotyczyć tylko kwestii wskazanych w art. 13b ust. 2 u.d.p. To właśnie wyspecjalizowane organy, zajmujące się zarządzaniem ruchem na drogach publicznych i zarządzaniem drogami publicznymi, powinny mieć największą wiedzę o tym, czy dany obszar charakteryzuje się deficytem miejsc postojowych, czy potrzeby organizacji ruchu uzasadniają wprowadzenie strefy płatnego parkowania i czy takie działanie zwiększy rotację parkujących samochodów lub doprowadzi do realizacji lokalnej polityki transportowej.
Określenie wysokości opłat
Opłatę parkingową pobiera się za postój w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Wobec braku definicji dni roboczych, powstała wątpliwość, czy opłatę parkingową można pobierać także za postój w soboty. Jak zwrócono uwagę w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 kwietnia 2016 r. (sygn. I OSK 3507/15, LEX nr 2080050), skoro sobota powinna być traktowana na równi z dniami ustawowo wolnymi od pracy w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego, to należy traktować ją w ten sam sposób (a nie jako dzień roboczy) na gruncie u.d.p.
Ustalając strefę płatnego parkowania, rada gminy:
- określa wysokość opłaty parkingowej, z tym że opłata za pierwszą godzinę postoju nie może przekraczać 3 zł,