Wybudowana w innowacyjnej formule partnerstwa publiczno-prywatnego inwestycja, wyróżniona prestiżowymi nagrodami międzynarodowymi, przyczyniła się do zlikwidowania problemu składowania odpadów na obszarze działania Związku Międzygminnego aglomeracji poznańskiej. Jednocześnie NIK stwierdza, że Związek ten, po przejęciu obowiązków tworzących go gmin związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów, w początkowym okresie działalności, część zadań realizował nieprawidłowo. Uchybienia dotyczyły m.in. zlecania odbioru odpadów bez przetargu.
Jednym z największych wyzwań współczesnej cywilizacji jest zagospodarowywanie odpadów, wśród których znaczną część stanowią odpady komunalne wytwarzane przez gospodarstwa domowe, małe przedsiębiorstwa i podmioty użyteczności publicznej. Zmiana podejścia do unieszkodliwiania odpadów kładzie nacisk na recykling i kompostowanie, przy maksymalnym zredukowaniu ilości odpadów kierowanych do składowania. Uzupełnieniem metod ponownego wykorzystywania odpadów jest ich kontrolowane spalanie - tzw. przekształcanie termiczne. Umożliwia ono pozyskiwanie w procesie spalania energii elektrycznej i cieplnej. W rozwiniętych krajach Europy kontrolowanemu spalaniu poddaje się od 20 proc. do 50 proc. odpadów komunalnych, podczas gdy w Polsce spalono w 2014 r. jedynie 15,1 proc. tego typu odpadów. Większą część pozostałych odpadów (52,6 proc.) „unieszkodliwiono" przekazując je na wysypiska.
W Polsce w 2017 r. funkcjonowało sześć spalarni odpadów komunalnych. Dwie inwestycje były w trakcie budowy, a trzy inne pozostawały w fazie planowania.
W Poznaniu oraz ośmiu ościennych gminach, od 2013 r. zadania związane z prowadzeniem gospodarki odpadami realizuje Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej". Uczestnikami Związku są gminy: Buk, Czerwonak, Kleszczewo, Kostrzyn, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Swarzędz oraz Poznań. Poznańska Delegatura Najwyższej Izby Kontroli sprawdziła sposób utworzenia i wdrażania systemu gospodarowania odpadami, w tym procedury wyboru podmiotów odbierających odpady komunalne oraz sposób sprawowania nadzoru nad realizacją usług.
Izba stwierdza, że Miasto Poznań skutecznie doprowadziło do wybudowania i uruchomienia w 2016 r. jednej z pierwszych działających w Polsce dużej spalarni odpadów komunalnych. Spalarnia (dokładnie „Instalacja Termicznego Przekształcania Frakcji Resztkowej Zmieszanych Odpadów Komunalnych w Poznaniu" (ITPOK), została zrealizowana w innowacyjnej formule partnerstwa publiczno-prywatnego, w której odpowiedzialny za wybudowanie spalarni partner prywatny poniósł większość związanych z tym kosztów oraz został zobowiązany do utrzymywania jej w pełnej sprawności przez 25 lat. Projekt ten został dostrzeżony na arenie międzynarodowej, uzyskując m.in. w 2013 r. wyróżnienie w kategorii najlepszej europejskiej transakcji w sektorze gospodarki odpadami („European Waste Deal of the Year 2013") oraz tytuł najlepszego pionierskiego projektu PPP na świecie („Best Pathfinder Project 2013 r - Gold Award").