Zadania i kompetencje przewodniczącego rady gminy, jak również jego zastępców określają po części przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EEFD45989CA647FC690043DB8F94631F?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym[/link] (art. 19 i 20), a także statut gminy oraz regulamin prac rady.
Czynności powierzone przewodniczącemu do wykonywania mają charakter materialno-techniczny i sprowadzają się do organizowania prac rady, w tym do koordynowania prac komisji i klubów radnych oraz do zwoływania i prowadzenia jej obrad (sesji).
Przewodniczący jest również upoważniony do reprezentowania organu stanowiącego gminy, czego nie można jednak utożsamiać z prawem do reprezentowania gminy. To ostatnie uprawnienie przysługuje wójtowi (art. 31 ustawy o samorządzie gminnym), a nie przewodniczącemu, który nie został zaliczony do organów gminy.
Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że przewodniczący rady realizuje również określone zadania niezwiązane z pracą i zadaniami tego organu.
Jak bowiem wynika z treści art. 8 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B09571A34268522F1B2C1B3A0D2916F7?id=292862]o pracownikach samorządowych[/link], przewodniczący rady gminy wykonuje wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta) czynności z zakresu prawa pracy związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy.