Uchwalenie przez sejmik województwa statutu urzędu marszałkowskiego, mającego obowiązywać obok statutu województwa, stanowi wkroczenie organu stanowiącego w kompetencje zarządu – tak wynika z [b]wyroku NSA z 16 grudnia 2009 r (II OSK 1636/09)[/b].
W orzeczeniu tym sąd stwierdził ponadto, że urząd marszałkowski nie jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, w konsekwencji zasady jego działania określa organ wykonawczy, któremu do pomocy został urząd przydany, a nie sejmik.
W uzasadnieniu omawianego orzeczenia sąd stwierdził, że organy wykonawcze są upoważnione do nadawania statutów jednostkom budżetowym, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetowy właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
Dodatkowym warunkiem jest to, aby takie jednostki były tworzone uchwałami rad (sejmików). Sąd stwierdził ponadto, że z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=276F562F611171AB51A280DBAF275BF8?id=163432]ustawy o samorządzie województwa[/link] wynika, że urząd nie jest taką jednostką. Z mocy jej przepisów jest to jedynie aparat pomocniczy zarządu. Wynika to wprost z jej art. 45 ust. 1.
[wyimek]600 (w przybliżeniu) uchwał rad gmin nadających urzędom statuty nie zostało zakwestionowanych przez nadzór wojewodów[/wyimek]