Gminy mają pomysł na ożywienie regionu

Samorządowcy gmin w kotlinach Jeleniogórskiej i Kłodzkiej zabiegają o połączenie kolejowe z Dreznem. Dla gmin czerpiących dochody głównie z turystyki oznaczałoby to napływ weekendowych turystów z Niemiec

Publikacja: 24.02.2010 02:30

Gminy mają pomysł na ożywienie regionu

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Z pomysłem wyszła wałbrzyska posłanka PiS Marzena Machałek i dolnośląski europoseł tej partii Ryszard Legutko. Zainteresowali oni nim samorządowców, PKP i organizacje społeczne, które 17 lutego podpisały porozumienie w tej sprawie. Grupa robocza składająca się z przedstawicieli sygnatariuszy wystąpiła do premiera Donalda Tuska z apelem o wsparcie inicjatywy.

To bowiem na szczeblu centralnym możliwe jest porozumienie w sprawie uruchomienia połączenia międzynarodowego. Resztę samorządowcy biorą na siebie: od przekonania do swego pomysłu partnerów po stronie niemieckiej, przez zapewnienie taboru, sposób finansowania i promocji połączenia, po opracowanie rozkładu jazdy.

[srodtytul]Transgraniczna turystyka[/srodtytul]

Kursami pociągów zainteresowane są PKP Przewozy Regionalne i PKP InterCity. Problemem jest stan trasy, którą dziś można jechać jedynie z prędkością 50 km/godz. 284 kilometry pociąg pokonywałby ok. 350 minut, a bilet musiałby kosztować ok. 170 złotych (40 euro).

– To przecież pociąg weekendowy, pomyślimy o tym, by umilić pasażerom czas – samorządowców nie zniechęcają takie bariery. – Każda z gmin mogłaby w określonym dniu tygodnia serwować w pociągu swoje potrawy i w inny sposób zachęcać do częstszych odwiedzin.

Pociąg z Drezna do Kłodzka, jadący przez Zgorzelec, Lubań, Jelenią Górę i Wałbrzych, połączyłby osiem powiatów zamieszkanych przez blisko 750 tys. ludzi. Samorządowcy zauważają, że komunikacja publiczna w relacjach wzdłuż sudeckich miejscowości została zupełnie zmarginalizowana. Pomiędzy Kłodzkiem a Jelenią Górą są zaledwie dwa połączenia autobusowe na dobę, a kolejowego bezpośredniego brak.

Odtworzenie połączenia ma również przesłanki historyczne: na pruskich słupkach kilometrowych kilometraż w Sudety był liczony od Berlina, kolejno przez Jelenią Górę, Wałbrzych do Kłodzka. Pociąg z ówczesnej stolicy tego państwa jeździł codziennie do Stronia Śląskiego.

Współpracę zadeklarowało starostwo wałbrzyskie, jeden z popularnych regionów turystycznych i uzdrowiskowych. Samorządowcy liczą, że turystów nie tylko z Niemiec przyciągną znane szlaki turystyczne: Zamków Piastowskich, Ułanów Legii Nadwiślańskiej, a także Główny Szlak Sudecki im. M. Orłowicza i Europejski Szlak Długodystansowy. Z kolei kłodzcy samorządowcy są przekonani, że połączenie spowoduje zwiększenie liczby gości w znanych uzdrowiskach kotliny: Polanicy-Zdroju, Lądku-Zdroju, Dusznikach-Zdroju i Kudowie-Zdroju.

Na pozaturystyczny aspekt uruchomienia tego połączenia kolejowego zwraca uwagę starosta zgorzelecki. – Pozwoli to licznemu gronu młodych ludzi studiujących na uczelniach wałbrzyskich i jeleniogórskich wykorzystać ten rodzaj transportu – uważa Mariusz Tureniec, który entuzjastycznie odniósł się do pomysłu. Rafał Gronicz, burmistrz Zgorzelca, widzi w pomyśle szansę na odbudowę znaczenia miasta jako ważnego węzła kolejowego.

[srodtytul]Na własne ryzyko[/srodtytul]

„Podnoszona przez nas kwestia jest szczególnie ważna, zważywszy na fakt, że mieszkańcy dawnych województw jeleniogórskiego i wałbrzyskiego według Głównego Urzędu Statystycznego są wyjątkowo zagrożeni ubóstwem i wykluczeniem społecznym” – napisali samorządowcy w apelu do premiera.

Szanse na dofinansowanie przewozów są, ale niewielkie – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury. Na dofinansowanie przewozów wykonywanych przez spółkę Przewozy Regionalne na trasach przygranicznych na 2010 r. zaplanowano co prawda kwotę 50 mln zł.

Ale w odpowiedzi na zapytanie samorządowców resort odpowiada wprost: jeśli przewoźnik dysponuje odpowiednim taborem i uzna, iż szacowane wielkości przewozów uzasadniają ekonomicznie takie połączenia, a także porozumie się w tej kwestii ze stroną niemiecką, może wykonywać przewozy na tej trasie na własne ryzyko.

Pomysłodawcy uruchomienia połączenia międzynarodowego przypominają jednak, że podobnie oceniano szanse połączenia Jeleniej Góry z czeskim Trutnovem. A jednak się udało.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów