Rozstrzygnięcie, czy w gminnym budżecie wyodrębnić środki stanowiące fundusz sołecki, podejmuje rada gminy. Jak wynika z art. 1 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=803421D3F3B0F5C889910DC88CD34B65?id=306132]ustawy z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (DzU nr 52, poz. 420 ze zm.)[/link], uchwałę w tej sprawie podjąć należy do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy.
W roku ubiegłym decyzję o wyodrębnieniu funduszu w budżecie na 2010 r. trzeba było podjąć do końca czerwca (art. 6.).
Fundusz ten nie jest funduszem celowym, a jego środki mogą być przeznaczone jedynie na realizację zadań określonych w ustawie, czyli przedsięwzięć zgłoszonych we wniosku sołectwa, które zalicza się do zadań własnych gminy, które służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Z funduszu sołeckiego można również sfinansować działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.
[srodtytul]Wiążąca uchwała[/srodtytul]
Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta. Powinno to nastąpić najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Dochowanie tego terminu jest istotne z tego względu, że wniosek musi zostać uwzględniony w projektowanym budżecie.