Powiększony przez radę fundusz nie będzie refundowany

Gmina może podjąć uchwałę, w której postanowi zwiększyć środki funduszu sołeckiego ponad wynikające z ustawy limity. Tych dodatkowych kwot nie wlicza się do wydatków wykonanych, które zwraca budżet państwa

Aktualizacja: 24.02.2010 03:30 Publikacja: 24.02.2010 03:20

Powiększony przez radę fundusz nie będzie refundowany

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rozstrzygnięcie, czy w gminnym budżecie wyodrębnić środki stanowiące fundusz sołecki, podejmuje rada gminy. Jak wynika z art. 1 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=803421D3F3B0F5C889910DC88CD34B65?id=306132]ustawy z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (DzU nr 52, poz. 420 ze zm.)[/link], uchwałę w tej sprawie podjąć należy do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy.

W roku ubiegłym decyzję o wyodrębnieniu funduszu w budżecie na 2010 r. trzeba było podjąć do końca czerwca (art. 6.).

Fundusz ten nie jest funduszem celowym, a jego środki mogą być przeznaczone jedynie na realizację zadań określonych w ustawie, czyli przedsięwzięć zgłoszonych we wniosku sołectwa, które zalicza się do zadań własnych gminy, które służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Z funduszu sołeckiego można również sfinansować działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

[srodtytul]Wiążąca uchwała[/srodtytul]

Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta. Powinno to nastąpić najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Dochowanie tego terminu jest istotne z tego względu, że wniosek musi zostać uwzględniony w projektowanym budżecie.

Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.

Powinien on w swej treści zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa. Informację o wysokości środków przypadających poszczególnym sołectwom wójt jest obowiązany przekazać sołtysom do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy.

Wniosek sołectwa, który nie spełnia określonych w ustawie wymogów, zostaje odrzucony. Sołtys może go jednak podtrzymać, kierując go bezpośrednio do rady. W takiej sytuacji rada gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania, a jej decyzja jest dla wójta wiążąca.

Rada gminy ma jednak obowiązek odrzucić wniosek, w przypadku gdy zamierzone w nim do realizacji zadania nie należą do zadań własnych gminy, nie służą poprawie życia mieszkańców albo nie są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

[srodtytul]Można zwiększyć limit[/srodtytul]

Artykuł 2 ust. 1 ustawy określa sposób obliczania wysokości środków funduszu, jakie mogą przypadać na dane sołectwo. Kwotę tę ustala się, stosując wzór, którego składowymi są:

- liczba mieszkańców sołectwa, według stanu na 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy (ustala się ją na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru stałych mieszkańców);

- kwota bazowa – obliczana jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata, oraz liczby mieszkańców zamieszkałych w gminie, według stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata (liczba ta wynika z ustaleń GUS).

Obliczona według wzoru kwota jest limitem ustawowym. Nie oznacza to jednak, że środki funduszu muszą być ustalane dokładnie w tej właśnie wysokości. Artykuł 3 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim przyznaje bowiem radzie kompetencję do zwiększenia środków tego funduszu ponad wynikające z art. 2 ust. 1 limity. Ma to jednak swoje konsekwencje.

Jak bowiem wynika z art. 3 ust. 2 ustawy zwiększona wysokość środków funduszu nie jest wliczana do wydatków wykonanych, od których przysługuje częściowy zwrot z budżetu państwa. Oznacza to, że wszystkie kwoty przeznaczone na fundusz powyżej ustawowych limitów są w 100 proc. finansowane z budżetu gminy.

[srodtytul]Zasady zwrotu[/srodtytul]

Jak wynika z art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim, gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot, w formie dotacji celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Zwrot obejmuje wydatki wykonane w roku poprzedzającym rok budżetowy.

Z cytowanego przepisu wynika, że po pierwsze, zwrot nie obejmuje wszystkich wydatków na fundusz, a jedynie te, które zostały wykonane. Po drugie, zwrot nigdy nie obejmuje całości wykonanych wydatków, a jedynie ich część wynoszącą 30 proc., 20 proc. albo 10 proc. tych wydatków.

O tym, jaki procent zwrotu otrzyma dana gmina, decyduje stosunek wielkości: kwoty bazowej obliczanej dla danej gminy na potrzeby ustalenia limitu środków z funduszu przypadających dla danego sołectwa, do kwoty bazowej w kraju, obliczanej dla gmin wiejskich i miejsko-wiejskich.

Wylicza go minister właściwy do spraw finansów publicznych i podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

[ramka][b]Szczegóły w rozporządzeniu[/b]

Tryb zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=340632]rozporządzenie ministra finansów z 25 stycznia 2010 r. (DzU nr 21, poz. 106)[/link], które weszło w życie 23 lutego 2010 r.

Zgodnie z jego przepisami zwrot wydatków następuje na wniosek gminy, który należy złożyć najpóźniej do 31 maja do właściwego wojewody.

We wniosku wskazać należy wykonane wydatki, według stanu na 31 grudnia roku, za który jest on składany.

Wojewoda bada wnioski zarówno pod względem rachunkowym, jak i formalnym. W przypadku stwierdzenia braków lub błędów wzywa gminę do ich uzupełnienia lub usunięcia w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku nieusunięcia braków lub błędów wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, a to oznacza brak zwrotu.

Jeżeli wniosek jest prawidłowy (albo został poprawiony) zwrot powinien nastąpić do 31 sierpnia.[/ramka]

Rozstrzygnięcie, czy w gminnym budżecie wyodrębnić środki stanowiące fundusz sołecki, podejmuje rada gminy. Jak wynika z art. 1 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=803421D3F3B0F5C889910DC88CD34B65?id=306132]ustawy z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (DzU nr 52, poz. 420 ze zm.)[/link], uchwałę w tej sprawie podjąć należy do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy.

W roku ubiegłym decyzję o wyodrębnieniu funduszu w budżecie na 2010 r. trzeba było podjąć do końca czerwca (art. 6.).

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara