Zgodnie z treścią art. 6 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=337021CCCF35712BBF1F247459FC7600?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link] pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru (np. wójt, członek zarządu powiatu) lub powołania (np. skarbnik, zastępca wójta) może być osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Ust. 3 pkt 2 omawianego artykułu powtarza ten zapis w stosunku do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, a art. 6 ust. 4 w stosunku do tych, którzy na podstawie umowy o pracę są zatrudnieni na kierowniczych stanowiskach urzędniczych.
W konsekwencji stwierdzić należy, że osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe nie mogą być zatrudnione na podstawie wyboru, powołania oraz umowy o pracę w urzędach gmin (marszałkowskich), starostwach powiatowych, samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz w biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego czy jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
[srodtytul]Nie tylko na podstawie kodeksów[/srodtytul]
Przestępstwa, których popełnienie i za które skazanie skutkuje niemożliwością dalszego zatrudnienia w administracji samorządowej, określają przede wszystkim dwie ustawy.