Jak wystawić cenzurkę urzędnikowi gminnemu

Jeśli urzędnik samorządowy zostanie dwa razy z rzędu oceniony negatywnie – straci pracę. Od opinii swego szefa może się odwołać do wójta, burmistrza lub starosty

Aktualizacja: 22.10.2008 07:53 Publikacja: 22.10.2008 04:03

Jak wystawić cenzurkę urzędnikowi gminnemu

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Wszyscy urzędnicy samorządowi podlegają obowiązkowym cyklicznym ocenom kwalifikacyjnym. Dotyczy to więc tych, którzy pracują w urzędach gmin, starostwach, urzędach marszałkowskich i w jednostkach organizacyjnych samorządu – np. w urzędach pracy czy ośrodkach pomocy społecznej (stanowiska urzędnicze wymieniają dwa rozporządzenia Rady Ministrów o wynagrodzeniach w samorządzie z 2005 r.). Oceniani są także ci pracownicy mianowani w gminach, którzy są zatrudnieni na stanowiskach nieurzędniczych.

[srodtytul]Okresowe kontrole[/srodtytul]

Raz na dwa lata bezpośredni przełożony ocenia, jak urzędnik wywiązuje się z obowiązków służbowych – zarówno tych, które wynikają z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy, jak i określonych w art. 15 i 16 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Te ostatnie określają ogólne obowiązki, takie jak: dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o pieniądze publiczne, przestrzeganie prawa, sumienność, sprawność i bezstronność; informowanie interesantów i udostępnianie im dokumentów, przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej, uprzejme odnoszenie się do petentów, zachowywanie się z godnością nie tylko w urzędzie, ale także po pracy, czy staranne wypełnianie poleceń.

[srodtytul]Kryteria obowiązkowe i do wyboru[/srodtytul]

Ogólne przepisy ustawowe precyzuje rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r., które wprowadza kryteria oceny obowiązkowe oraz do wyboru przez przełożonego. Szef wybiera z listy od trzech do pięciu kryteriów najważniejszych z punktu widzenia prawidłowego wypełniania obowiązków na danym stanowisku. Dodatkowo sam może ustanowić jedno kryterium spoza listy, dopasowane do specyfiki zadań konkretnego urzędnika.

Jeszcze zanim przełożony wybierze kryteria, powinien omówić z ocenianym pracownikiem sposób realizacji przez niego obowiązków.

Tryb oceny jest sprecyzowany. Po wyborze kryteriów oceniający wyznacza na piśmie termin – miesiąc i rok – jej sporządzenia. Wybrane kryteria i termin wpisuje do arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.

Następnie niezwłocznie przekazuje arkusz kierownikowi jednostki, który zatwierdza kryteria. Kopię arkusza pracownik powinien otrzymać od bezpośredniego zwierzchnika. Na te wszystkie procedury szef ma sześć miesięcy od zatrudnienia osoby podlegającej ocenie (w razie przeprowadzania kolejnej oceny – 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej).

[srodtytul]Nie zawsze dobra cenzurka[/srodtytul]

Najpóźniej siedem dni przed przygotowaniem oceny na piśmie przełożony przeprowadza z podwładnym rozmowę, w której omawia: wykonywanie przez niego obowiązków, trudności, jakie ten napotyka podczas realizacji zadań, oraz spełnianie ustalonych kryteriów oceny.

Oceniając pracownika, jego szef wpisuje do arkusza opinię o wykonywaniu obowiązków w ocenianym okresie. Określa poziom wykonywania tych obowiązków i wystawia ocenę – pozytywną (jeśli ten poziom jest bardzo dobry, dobry lub zadowalający) albo negatywną, jeśli uzna pracę urzędnika za niezadowalającą.

Pracownikowi doręcza się ocenę na piśmie, pouczając go o prawie odwołania się od jej wyniku w ciągu siedmiu dni do kierownika zatrudniającej go jednostki. Arkusz oceny trafia do akt osobowych pracownika.

Dwie kolejne negatywne oceny (jedna nie wcześniej niż po trzech miesiącach od drugiej) oznaczają kłopoty. Ustawa jest stanowcza: pracodawca niezwłocznie rozwiązuje z urzędnikiem stosunek pracy za wypowiedzeniem lub odwołuje go ze stanowiska. Mianowanemu pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku innym niż urzędnicze może natomiast (ale nie musi) wypowiedzieć umowę o pracę.

[ramka][b]7 dni[/b]

ma przełożony na przeprowadzenie z podwładnym rozmowy poprzedzającej ocenę[/ramka]

[ramka][b]Kryteria oceny[/b]

- Obowiązkowe (6): sumienność; sprawność; bezstronność; umiejętność stosowania odpowiednich przepisów; planowanie i organizowanie pracy; postawa etyczna.

- Do wyboru (23): wiedza specjalistyczna; umiejętność obsługi urządzeń technicznych; znajomość języka obcego; nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji; komunikacja werbalna; komunikacja pisemna; komunikatywność; pozytywne podejście do obywatela; umiejętność pracy w zespole; umiejętność negocjowania; zarządzanie informacją; zarządzanie zasobami; zarządzanie personelem; zarządzanie jakością realizowanych zadań; zarządzanie wprowadzaniem zmian; zorientowanie na rezultaty pracy; podejmowanie decyzji; radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych; samodzielność; inicjatywa; kreatywność; myślenie strategiczne; umiejętności analityczne. [/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów