Wszyscy urzędnicy samorządowi podlegają obowiązkowym cyklicznym ocenom kwalifikacyjnym. Dotyczy to więc tych, którzy pracują w urzędach gmin, starostwach, urzędach marszałkowskich i w jednostkach organizacyjnych samorządu – np. w urzędach pracy czy ośrodkach pomocy społecznej (stanowiska urzędnicze wymieniają dwa rozporządzenia Rady Ministrów o wynagrodzeniach w samorządzie z 2005 r.). Oceniani są także ci pracownicy mianowani w gminach, którzy są zatrudnieni na stanowiskach nieurzędniczych.
[srodtytul]Okresowe kontrole[/srodtytul]
Raz na dwa lata bezpośredni przełożony ocenia, jak urzędnik wywiązuje się z obowiązków służbowych – zarówno tych, które wynikają z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy, jak i określonych w art. 15 i 16 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Te ostatnie określają ogólne obowiązki, takie jak: dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o pieniądze publiczne, przestrzeganie prawa, sumienność, sprawność i bezstronność; informowanie interesantów i udostępnianie im dokumentów, przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej, uprzejme odnoszenie się do petentów, zachowywanie się z godnością nie tylko w urzędzie, ale także po pracy, czy staranne wypełnianie poleceń.
[srodtytul]Kryteria obowiązkowe i do wyboru[/srodtytul]
Ogólne przepisy ustawowe precyzuje rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r., które wprowadza kryteria oceny obowiązkowe oraz do wyboru przez przełożonego. Szef wybiera z listy od trzech do pięciu kryteriów najważniejszych z punktu widzenia prawidłowego wypełniania obowiązków na danym stanowisku. Dodatkowo sam może ustanowić jedno kryterium spoza listy, dopasowane do specyfiki zadań konkretnego urzędnika.