- termin nie krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie i miejsce ich składania.
[ramka][b]Przykład[/b]
Ośrodek pomocy społecznej zatrudniał przez ostatni rok pracownika pełniącego obowiązki głównego księgowego. Po zakończeniu tej umowy nie może go przenieść automatycznie na posadę głównego księgowego, bez przeprowadzania konkursu. Angażując urzędnika na czas określony, ośrodek z góry wie, kiedy nastąpi jego zwolnienie. Powinien więc też przewidywać, kiedy wystąpi potrzeba rozpoczęcia jawnego, otwartego i konkurencyjnego naboru. Ponowne zatrudnienie jednej osoby na kolejnej umowie o pracę na tym stanowisku urzędniczym bez ogłoszenia konkursu jest postępowaniem niejawnym i zamkniętym dla obywateli. Stanowi naruszenie przepisów. Nie obejdzie się więc bez konkursu. [/ramka]
[srodtytul]Lista chętnych[/srodtytul]
Po upływie terminu na złożenie dokumentów określonego w ogłoszeniu o naborze upowszechnia się w Biuletynie listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne. Dodatkowo dane chętnych stanowią informację publiczną. Informację o wyniku konkursu upowszechniamy w ciągu 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata albo zakończenia procedury naboru. Informacja taka zawiera:
- nazwę i adres jednostki,
- określenie stanowiska urzędniczego,
- imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania,
- uzasadnienie wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze.
Dopuszczalny jest brak stanowiska głównego księgowego w jednostce samorządowej lub urzędzie. W takim wypadku zadania z zakresu gospodarki finansowej podzielone są między pracowników zajmujących się sprawami księgowymi i kierownika jednostki. Wówczas to kierownik podpisuje jej sprawozdania finansowe.
[ramka][b]Jakie kompetencje[/b]
Główny księgowy odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu rachunkowości, dysponowaniu środkami pieniężnymi i wykonywaniu wstępnej kontroli finansowej. Chodzi o pracownika, któremu kierownik jednostki zlecił obowiązki i odpowiedzialność za:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- dyspozycje środkami pieniężnymi,
- wstępną kontrolę zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- wstępną kontrolę kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. [/ramka]
[ramka][b]Liczy się doświadczenie [/b]
Wymóg posiadania odpowiedniej praktyki realizuje również ten kandydat, który na podstawie stosunku pracy (patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 sierpnia 2005 r., VI SA/Wa 206/05), umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej:
- prowadził na podstawie dowodów księgowych księgi rachunkowe ujmujące zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- wyceniał aktywa i pasywa oraz ustalał wynik finansowy,
- sporządzał sprawozdania finansowe.
Głównym księgowym w jednostce budżetowej może zostać również osoba, która ukończyła średnią policealną lub pomaturalną szkołę zawodową o kierunku rachunkowość i ma co najmniej sześcioletnią praktykę w księgowości. Także kandydat wpisany do rejestru biegłych rewidentów albo taki, który ma świadectwo kwalifikacyjne uprawniające go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikat księgowego. Przepisy dotyczące głównego księgowego stosujemy odpowiednio do głównego księgowego budżetu państwa, części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego).[/ramka]