Samorządy stawiają księgowym wysokie wymagania

Nie jest łatwo uzyskać etat głównego księgowego w jednostce samorządowej. Cudzoziemiec nie ma np. szans na objęcie posady skarbnika gminy, powiatu czy województwa

Aktualizacja: 29.10.2008 06:00 Publikacja: 29.10.2008 05:35

Samorządy stawiają księgowym wysokie wymagania

Foto: www.sxc.hu

Zasadniczo osobą odpowiedzialną za całość gospodarki finansowej danej placówki samorządowej, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, jest jej kierownik. Może on jednak powierzyć część tych kompetencji swoim pracownikom. Powinien to uczynić w formie imiennego upoważnienia albo ma to wynikać z regulaminu organizacyjnego.

[srodtytul]Zawód zaufania[/srodtytul]

Przepisy przewidują różnice w podstawach zatrudnienia głównego księgowego w zależności od tego, gdzie świadczy pracę. Jeśli w gminie, powiecie lub województwie, w grę wchodzi angaż na podstawie powołania. Osoba przyjęta w tym trybie zajmuje stanowisko skarbnika budżetu odpowiednio gminy, powiatu i województwa. Jego werbunek nie musi poprzedzać przeprowadzenie konkursu, ale nie wolno go zatrudniać na innej podstawie prawnej, np. na umowę o pracę. Te ostatnie są natomiast zarezerwowane dla głównych księgowych innych jednostek samorządu, czyli:

- jednostek budżetowych, np. bibliotek publicznych, ośrodków pomocy społecznej, szkół publicznych czy zespołów szkół,

- gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, np. bufetów lub stołówek dla zatrudnionych w jednostkach budżetowych, warsztatów szkolnych przy szkołach zawodowych,

- zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, np. przedszkoli, żłobków, domów kultury.

Im oferujemy do wyboru umowy o pracę zawierane na czas określony (w tym umowę na okres próbny lub na zastępstwo), na czas nieokreślony czy na czas wykonania określonej pracy.

[srodtytul]Kryteria dla grupy zawodowej...[/srodtytul]

Obydwie kategorie głównych księgowych muszą spełniać dwie grupy warunków. Pierwsza to wymagania od samych pracowników samorządowych. Pracownikiem takim może zostać osoba, która:

- jest obywatelem polskim,

- ma odpowiednie kwalifikacje zawodowe,

- ukończyła 18 lat i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

- ma stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.

Wynika tak z art. 3 ust. 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/link]. Wszystkie te kryteria muszą spełniać główni księgowi zatrudnieni na podstawie powołania, czyli w gminie, powiecie lub województwie. Do zwykłych pracowników mających umowy o pracę nie stosujemy kryterium pierwszego i trzeciego; od buchaltera jednostki samorządowej żądamy zatem kompetencji i predyspozycji zdrowotnych.

[srodtytul]...i kwalifikacyjne[/srodtytul]

Każdy główny księgowy musi natomiast spełniać warunki:

- mieć obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że przepisy odrębne uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego;

- mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać z pełni praw publicznych;

- nie zostać prawomocnie skazanym za przestępstwa przeciwko mieniu, obrotowi gospodarczemu, działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe;

Wynika tak z art. 45 ust. 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=282315]ustawy o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.).[/link]

- ukończone ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne, wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne, studia podyplomowe i mieć co najmniej trzyletnią praktykę w księgowości.

[srodtytul]KANDYDATA DO ZATRUDNIENIA NA ZWYKŁEJ UMOWIE O PRACĘ MUSIMY WYŁONIĆ W KONKURSIE[/srodtytul]

[b]Forma zatrudnienia głównego księgowego ma znaczenie wtedy, kiedy zastanawiamy się, czy trzeba ogłosić konkurs na wakat na tym stanowisku[/b]

Nie ma takiego obowiązku, gdy chodzi o skarbników angażowanych z powołania. Przy zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę konkurs jest niezbędny. Należy też przestrzegać trybu naboru kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, określonego w art. 3a [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych[/link]. Jest on otwarty i konkurencyjny.

Ogłoszenie o stanowisku urzędniczym oraz naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.

[srodtytul] Trzeba ogłosić[/srodtytul]

Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

- nazwę i adres jednostki werbującej,

- stanowisko,

- wymagania zgodnie z opisem stanowiska i podziałem na niezbędne i dodatkowe,

- zakres zadań,

- wymagane dokumenty,

- termin nie krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie i miejsce ich składania.

[ramka][b]Przykład[/b]

Ośrodek pomocy społecznej zatrudniał przez ostatni rok pracownika pełniącego obowiązki głównego księgowego. Po zakończeniu tej umowy nie może go przenieść automatycznie na posadę głównego księgowego, bez przeprowadzania konkursu. Angażując urzędnika na czas określony, ośrodek z góry wie, kiedy nastąpi jego zwolnienie. Powinien więc też przewidywać, kiedy wystąpi potrzeba rozpoczęcia jawnego, otwartego i konkurencyjnego naboru. Ponowne zatrudnienie jednej osoby na kolejnej umowie o pracę na tym stanowisku urzędniczym bez ogłoszenia konkursu jest postępowaniem niejawnym i zamkniętym dla obywateli. Stanowi naruszenie przepisów. Nie obejdzie się więc bez konkursu. [/ramka]

[srodtytul]Lista chętnych[/srodtytul]

Po upływie terminu na złożenie dokumentów określonego w ogłoszeniu o naborze upowszechnia się w Biuletynie listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne. Dodatkowo dane chętnych stanowią informację publiczną. Informację o wyniku konkursu upowszechniamy w ciągu 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata albo zakończenia procedury naboru. Informacja taka zawiera:

- nazwę i adres jednostki,

- określenie stanowiska urzędniczego,

- imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania,

- uzasadnienie wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze.

Dopuszczalny jest brak stanowiska głównego księgowego w jednostce samorządowej lub urzędzie. W takim wypadku zadania z zakresu gospodarki finansowej podzielone są między pracowników zajmujących się sprawami księgowymi i kierownika jednostki. Wówczas to kierownik podpisuje jej sprawozdania finansowe.

[ramka][b]Jakie kompetencje[/b]

Główny księgowy odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu rachunkowości, dysponowaniu środkami pieniężnymi i wykonywaniu wstępnej kontroli finansowej. Chodzi o pracownika, któremu kierownik jednostki zlecił obowiązki i odpowiedzialność za:

- prowadzenie rachunkowości jednostki,

- dyspozycje środkami pieniężnymi,

- wstępną kontrolę zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

- wstępną kontrolę kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. [/ramka]

[ramka][b]Liczy się doświadczenie [/b]

Wymóg posiadania odpowiedniej praktyki realizuje również ten kandydat, który na podstawie stosunku pracy (patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 sierpnia 2005 r., VI SA/Wa 206/05), umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej:

- prowadził na podstawie dowodów księgowych księgi rachunkowe ujmujące zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

- wyceniał aktywa i pasywa oraz ustalał wynik finansowy,

- sporządzał sprawozdania finansowe.

Głównym księgowym w jednostce budżetowej może zostać również osoba, która ukończyła średnią policealną lub pomaturalną szkołę zawodową o kierunku rachunkowość i ma co najmniej sześcioletnią praktykę w księgowości. Także kandydat wpisany do rejestru biegłych rewidentów albo taki, który ma świadectwo kwalifikacyjne uprawniające go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikat księgowego. Przepisy dotyczące głównego księgowego stosujemy odpowiednio do głównego księgowego budżetu państwa, części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego).[/ramka]

Zasadniczo osobą odpowiedzialną za całość gospodarki finansowej danej placówki samorządowej, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, jest jej kierownik. Może on jednak powierzyć część tych kompetencji swoim pracownikom. Powinien to uczynić w formie imiennego upoważnienia albo ma to wynikać z regulaminu organizacyjnego.

[srodtytul]Zawód zaufania[/srodtytul]

Pozostało 96% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"