Czy urząd jest jednostką organizacyjną

Traktowanie urzędu jak jednostki budżetowej jest nieporozumieniem. Po pierwsze nie jest tworzony przez radę, a po drugie jest funkcjonalnie zespolony z organem wykonawczym

Aktualizacja: 17.06.2009 07:25 Publikacja: 17.06.2009 07:00

Czy urząd jest jednostką organizacyjną

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Red

Regulacje prawne rachunkowości budżetowej niewłaściwie określają strukturę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, gdyż przypisują urzędowi (starostwu) rolę jednostki organizacyjnej. Takie ustanowienie statusu organizacyjnego urzędu stoi w sprzeczności z przepisami ustaw samorządowych oraz zasadami tworzenia odrębnych organizacji.

[srodtytul]Narzędzie wykonywania zadań[/srodtytul]

Sprawa funkcji organizacyjnej urzędu jest trudnym zagadnieniem, gdyż w potocznym odbiorze urząd jest traktowany w sposób oczywisty jak jednostka organizacyjna, co znalazło odzwierciedlenie w regulacjach rachunkowości budżetowej.

W poszczególnych ustawach samorządowych zastosowano analogiczne regulacje prawne w sprawie organizacji jednostki samorządu terytorialnego, w związku z tym wyjaśnienie problemu oparłem na [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77B70852AC6F9DED17F98B77F0CDB89D?id=163433]ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. [/link]

[b]Strukturę jednostki samorządu terytorialnego tworzą organy: stanowiący i wykonawczy, urząd oraz jednostki organizacyjne. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w celu wykonywania swoich zadań ustawowych. Jednostki organizacyjne utworzone przez gminę nie mają osobowości prawnej i realizują przydzielone im zadnia gminy. [/b]

W realizacji tych zadań jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej mają ograniczoną autonomię opartą na planie finansowym dochodów i wydatków. Na płaszczyźnie stosunków cywilnoprawnych jednostki te funkcjonują jako pomiot zobowiązań i należności, ale w oparciu o osobowość prawną np. gminy czy powiatu. Istotę ograniczonej podmiotowości prawnej samorządowych jednostek organizacyjnych wyraża przepis art. 33[sup]1 [/sup]kodeksu cywilnego w brzmieniu:

„§ 1. Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

§ 2. Jeżeli przepis odrębny nie stanowi inaczej, za zobowiązania jednostki, o której mowa w § 1, odpowiedzialność subsydiarną ponoszą jej członkowie; odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy jednostka organizacyjna stała się niewypłacalna”.

Urzędowi jednostki samorządu terytorialnego nie można przypisać statusu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, gdyż urząd jest wprawdzie wydzieloną strukturą organizacyjną, ale wykonuje bezpośrednio zadania jednostki samorządu terytorialnego niewydzielone dla jednostek organizacyjnych, o czym świadczy art. 33 ustawy o samorządzie gminnym. W myśl przywołanego przepisu „wójt (organ wykonawczy) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy”. Ponadto urząd nie jest powoływany przez organ stanowiący (radę), jak to uregulowano w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym w stosunku do jednostek organizacyjnych.

[ramka][b]Przykład[/b]

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości w sprawie niezaliczenia urzędu do kategorii jednostek organizacyjnych, podać można, że niektóre ustawy wprowadzają wprost jednoznaczne rozróżnienie pomiędzy urzędem i jednostką organizacyjną, np.:

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=206245E0AA29608ECEF942812F0F4A20?id=163434]ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym[/link] w art. 33b,

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FC9F919B6D2C4F33FD7BB53B44E08398?id=175872]ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami[/link] w art. 4 ust. 1 pkt 9c i pkt 10.

W związku z powyższym sformułować można twierdzenie, że w najważniejszych aktach prawnych rangi ustawowej występuje wyraźne rozróżnienie pomiędzy urzędem a jednostką organizacyjną.[/ramka]

Jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest kategorią prawną, ale przepisy jej nie definiują. Aby przedstawić cechy jednostki organizacyjnej wyróżniające ją ze zbiorowości wszystkich struktur organizacyjnych, należy się zatem odwołać do zasad teorii organizacji i zarządzania. Do takich cech należą:

- integralność struktury organizacyjnej zapewniającą funkcjonalną jedność, która polega na tym, że wchodzące w skład organizacji organy, komórki organizacyjne i stanowiska pracy zapewniają realizację zadań jednostki na wszystkich etapach,

- wydzielenie organizacyjne, finansowe i majątkowe, czyli oparcie gospodarki finansowej na odrębnym planie finansowym oraz dyspozycja wydzielonymi środkami finansowymi i składnikami majątkowymi,

- występowanie przez jednostkę organizacyjną w roli podmiotu praw i obowiązków w relacjach z otoczeniem ekonomicznym, m.in. poprzez prowadzenie samodzielnych rozliczeń finansowych.

Urzędowi można przypisać natomiast tylko jedną: wydzielenia organizacyjnego i – choć nie zawsze – finansowego.

Natomiast innych cech jednostki organizacyjnej ta instytucja nie ma.

[ramka][b]Przykład[/b]

W wielu gminach urząd ma wspólny rachunek bankowy z budżetem.

Przepisy prawa mówią o rachunku podstawowym jednostki samorządu, który określany jest w regulacjach rachunkowości budżetowej jako rachunek budżetu. Urząd nieposiadający własnego rachunku bankowego nie spełnia warunku wydzielenia finansowego. [/ramka]

Urząd wykonuje zadania wynikające z decyzji, postanowień oraz z umów zawartych przez organ wykonawczy. Zatem nie wszystkie etapy realizacji zadań są przeprowadzane przez urząd. Organ wykonawczy i urząd są więc funkcjonalnie zespolone, gdyż ten drugi tylko wykonuje wolę wójta (zarządu).

Majątek wykazany w ewidencji księgowej urzędu jest majątkiem całej jednostki samorządu terytorialnego, niewydzielonym dla jednostek organizacyjnych. W odniesieniu do urzędu nie można mówić o funduszach wydzielonych, jak ma to miejsce w przypadku jednostek organizacyjnych. Relacje urzędu z otoczeniem zewnętrznym są w istocie stosunkami prawnymi jednostki samorządu terytorialnego z podmiotami zewnętrznymi, których stroną jest jednostka samorządu terytorialnego, a nie urząd.

[srodtytul]Brak jednolitej terminologii[/srodtytul]

W opisanych wyżej uwarunkowaniach organizacyjnych budżet (plan finansowy) jednostki samorządu terytorialnego jest wykonywany albo bezpośrednio przez organ wykonawczy przy pomocy urzędu, albo za pośrednictwem jednostek organizacyjnych. Ignorowanie tej reguły jest przyczyną wielu nieporozumień mających także odbicie w regulacjach prawnych, zwłaszcza rangi rozporządzeń.[b] Kierując się potocznym rozumieniem zasad organizacji, przyjęto, że urząd jest jedną z jednostek organizacyjnych, natomiast jednostka samorządu terytorialnego jest sumą (arytmetyczną) wszystkich jednostek organizacyjnych, w tym urzędu oraz budżetu, któremu przypisano także rolę jednostki. [/b]Błąd polega na tym, że do sumowania składników organizacji zastosowano niewłaściwą metodę, gdyż do organizacji stosować należy rachunek zbiorów.

W ujęciu sumy rachunku zbiorów: jednostka samorządu terytorialnego jest sumą jednostki samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

[ramka][b]Przykład[/b]

Przekładając powyższą zasadę na język terminologii prawnej, jednostkę samorządu terytorialnego traktować należy w podwójnym znaczeniu. Jako jednostkę w szerokim znaczeniu (sensu largo) obejmującą także wydzielone samorządowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz jednostkę w węższym znaczeniu (sensu stricte), czyli bez jednostek organizacyjnych. Na płaszczyźnie prawa finansów publicznych w stosunkach zewnętrznych jednostka samorządu terytorialnego w szerokim znaczeniu jest podmiotem praw i obowiązków, m.in. jako podmiot otrzymujący subwencje i dotacje. Z kolei w stosunkach cywilno-prawnych jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot praw i obowiązków występuje w węższym znaczeniu, obok jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.[/ramka]

Jednostka samorządu terytorialnego ma osobowość prawną, więc nie ma żadnej racjonalnej przyczyny, aby nadawać urzędowi status tzw. ułomnej osoby prawnej, który przysługuje jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej. Tej zasady nie respektują jednak przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9C085993D5F93A4D0BD86894DF3EA839?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych[/link], przypisując funkcję pracodawcy urzędowi, co prowadzi do dziwacznych regulacji, w myśl których np.: starostwo powiatowe jest pracodawcą członków zarządu, a przecież to zarząd ma wykonywać swoje zadania przy pomocy starostwa, czyli zarząd jest organem nadrzędnym. Rozwiązaniem tego problemu byłoby nadanie funkcji pracodawcy powiatowi (w węższym znaczeniu). Analogiczne unormowania dotyczą pracowników organów wykonawczych gmin i województw samorządowych i są świadectwem przypisywania urzędowi (starostwu) roli jednostki.

Uwaga! W polskim ustawodawstwie nadużywana jest możliwość dowolnego określania znaczeń podstawowych pojęć w poszczególnych gałęziach prawa czy też ustawach bez uwzględnienia znaczenia tych pojęć przyjętego w innych aktach prawnych. Bez żadnego merytorycznego uzasadnienia nie należy nadawać innego znaczenia temu samemu pojęciu, gdyż taka praktyka może prowadzić do dezintegracji systemu prawa.

[srodtytul]Znaczenie pojęcia „budżet”[/srodtytul]

Regulacje prawne rachunkowości budżetowej posługują się pojęciem budżetu w znaczeniu odrębnej jednostki rozporządzającej aktywami o charakterze finansowym. Znaczenia tego pojęcia jako jednostki można się tylko domyślać, gdyż budżet w roli jednostki nie został zdefiniowany w żadnym akcie prawnym. Przypuszczać można, że odpowiada temu pojęciu działalność organu wykonawczego związana z wykonaniem budżetu, czyli planu finansowego. Niektórzy eksperci wręcz utożsamiają budżet z organem wykonawczym, co należy uznać za nieporozumienie. Budżet jako jednostka jest pojęciem o nieokreślonym zakresie znaczeniowym.

Odczytując intencje służb legislacyjnych Ministerstwa Finansów i praktykę ewidencji księgowej w jednostkach samorządu terytorialnego, [b]pojęcie „budżet” można określić jako zespół operacji finansowych wykonania planu finansowego oraz rozliczenia tych operacji w skali całej jednostki samorządu terytorialnego. Te operacje dotyczą rozliczenia dochodów i wydatków wykonywanych za pośrednictwem jednostek budżetowych, jak również bezpośrednio przez organ wykonawczy przy pomocy urzędu. [/b]Potrzeba wydzielenia ewidencji operacji wykonania budżetu i ich rozliczenia w skali całej jednostki samorządu terytorialnego jest uzasadniona merytorycznie, ale takie zadanie powinno być realizowane w ramach jednego zespołu ksiąg rachunkowych, np. gminy (w węższym znaczeniu).

Księgi rachunkowe jednostki samorządu terytorialnego obejmować powinny dwa wyodrębnione obszary ewidencyjne:

- operacje finansowe wykonania budżetu i ich rozliczenie w skali całej jednostki,

- bezpośrednie wykonanie planu finansowego i gospodarkę majątkiem prowadzone przez organ wykonawczy przy pomocy urzędu.

Powiązanie ewidencji tych dwóch wydzielonych obszarów działalności organu wykonawczego nie stwarza żadnych problemów technicznych. Opisany wyżej postulowany sposób organizacji rachunkowości odpowiada dokładnie i jednoznacznie wymaganiom ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, która rozstrzyga, jakie podmioty są jednostkami w znaczeniu przypisanym temu pojęciu przez ustawę. Według art. 2 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości jednostkami są m.in. jednostki samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym jednostki budżetowe. W ustawie o rachunkowości pojęć „gmina”, „powiat” i „województwo” użyto w węższym znaczeniu, czyli bez jednostek organizacyjnych.

W świetle regulacji prawnych ustawy o rachunkowości budżet nie jest żadną jednostką. Przepisy tej ustawy nakazują pod tym pojęciem rozumieć wydzielony obszar ewidencyjny jednostki samorządu terytorialnego. Przepisom ustawy o rachunkowości przeczą natomiast przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5D7CBD7A4CC84C621BBBA69CBF4BF752?id=182586]rozporządzenia ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (DzU nr 142, poz. 1020)[/link] nakazujące traktowanie budżetu jako jednostki (zob. §2 ust. 3).

[ramka][b]Konsekwencje uznania starostwa za jednostkę budżetową powiatu[/b]

Rozważań na temat organizacji gospodarki finansowej i rachunkowości w aspekcie uznania budżetu i urzędu za odrębne jednostki nie można traktować jak niepotrzebne, czysto teoretyczne dywagacje, gdyż mają szeroki wymiar praktyczny. Uznanie urzędu za jednostkę organizacyjną (jednostkę budżetową) implikuje rozstrzygnięcia m.in. w podanych niżej sprawach:

- nadania przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego oddzielnego statutu urzędowi, jeśli ten został uznany za jednostkę budżetową. Takie rozwiązanie kolidowałby z regulaminem organizacyjnym urzędu w zakresie kompetencji do ustanowienia tych wewnętrznych aktów prawnych oraz zakresu regulacji w nich zawartych;

- obligatoryjnego zatrudnienia, poza powołanym przez radę skarbnikiem, głównego księgowego urzędu. W większości jednostek samorządu terytorialnego skarbnik jest jednocześnie głównym księgowym urzędu, jeśli taka funkcja w ogóle istnieje. Zatrudnienie głównego księgowego urzędu ogranicza uprawnienia skarbnika, co można uznać za naruszenie wyłącznej kompetencji rady do powołania skarbnika. Wprawdzie przepisy ustawy o finansach publicznych mówią o skarbniku jako głównym księgowym budżetu, ale właściwie nie wiadomo, co to znaczy, gdyż można być głównym księgowym tylko jednostki (podmiotu), a nie obszaru działalności, jakim jest wykonanie budżetu w skali np. całego powiatu;

- przeprowadzania kontroli co najmniej 5 proc. wydatków urzędu w trybie 187 ust. 3 ustawy o finansach publicznych w przypadku uznania urzędu za jednostkę budżetową.

W rezultacie takiego podejścia organ wykonawczy kontrolowałby sam siebie, co zresztą jest praktykowane w niektórych gminach.

Taką interpretację przepisów uznać należy za nieporozumienie, natomiast kontrola wewnętrzna prowadzona w zwykłym trybie powinna obejmować całość wydatków wykonywanych w urzędzie;

- ustanawiania trwałego zarządu dla nieruchomości zajmowanych przez urząd jako jednostkę budżetową, co faktycznie wyklucza ustawa o gospodarce nieruchomościami, wprowadzając rozróżnienie pomiędzy urzędem a jednostką organizacyjną. [/ramka]

[i]Autor jest biegłym rewidentem[/i]

Regulacje prawne rachunkowości budżetowej niewłaściwie określają strukturę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, gdyż przypisują urzędowi (starostwu) rolę jednostki organizacyjnej. Takie ustanowienie statusu organizacyjnego urzędu stoi w sprzeczności z przepisami ustaw samorządowych oraz zasadami tworzenia odrębnych organizacji.

[srodtytul]Narzędzie wykonywania zadań[/srodtytul]

Pozostało 98% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów