Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosi jutro konkurs „Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej”. Dla zainteresowanych gmin, powiatów i województw oznacza to możliwość ubiegania się o kawałek wartego 200 mln zł tortu. Uzyskane dotacje można przeznaczyć na szkolenia ogólne i specjalistyczne dla urzędników, a także na poprawę poziomu obsługi mieszkańców oraz jakości stanowionego przez gminy prawa.
Konkurs jest elementem poddziałania 5.2.1. programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. O środki z tej puli w 2008 r. ubiegali się uczestnicy trzech otwartych konkursów w tym poddziałaniu oraz jednego zamkniętego należącego do poddziałania 5.2.3 „Podnoszenie kompetencji służb publicznych”. Wtedy do ministerstwa wpłynęło ponad 600 wniosków łącznie na 600 proc. przewidzianego budżetu. Biorąc pod uwagę skalę konkurencji, wszystkie samorządy, które poważnie myślą o ubieganiu się o tegoroczne dotacje, powinny się rzetelnie przygotować. Zwłaszcza że do konkursu wolno złożyć tylko jeden wniosek.
Projekty można zgłaszać albo indywidualnie, albo na zasadzie partnerstwa. Samodzielnie startować mogą jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki i stowarzyszenia. Wspólnie zaś z jednostkami samorządu terytorialnego o dofinansowanie ubiegać się mogą organizacje pozarządowe, szkoły wyższe, jednostki naukowe i instytucje szkoleniowe. Tu jednak ważne są ograniczenia! Wspólnie z gminą nie mogą startować osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (np. szkoleniową).
Możliwość udziału w konkursie uzależniona jest również od wartości zgłoszonego projektu. Nie może być ona niższa niż 50 tys. zł ani przekraczać 5 mln zł. Wymagany minimalny wkład własny to 10 proc. kosztów projektu ogółem.
Ponadto ograniczone są koszty zarządzania projektem. Nie mogą one przekroczyć 25 proc. kosztów bezpośrednich.