Zgodnie z art. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5A2911AC4E1AA17A777AF0230DD5D7BC?id=292862]ustawy z 28 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych[/link] do tej grupy zawodowej zaliczamy osoby zatrudnione m.in. w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Z kolei jej art. 4 stanowi, że pracownikami zatrudnionymi na podstawie wyboru są w urzędach gmin wójtowie (burmistrzowie i prezydenci miast), a w starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich odpowiednio starosta (marszałek), ich zastępcy oraz pozostali członkowie zarządu powiatu (województwa), jeżeli właściwy statut tak stanowi.
Obowiązująca od dziewięciu miesięcy ustawa precyzuje również, kto jest pracodawcą dla osób zatrudnionych na ww. stanowiskach. Jest nim właściwy urząd lub starostwo.
[srodtytul]Przepisy wyłączone...[/srodtytul]
Już z samych tych przepisów wynika, że wójt czy starosta są pracownikami samorządowymi. Oznacza to, że posiada takie same prawa i obowiązki jak każdy inny pracownik urzędu, oczywiście z uwzględnieniem specyfiki zajmowanego stanowiska (urzędu).
[b]I tak ze względu właśnie na zajmowane stanowisko i podstawę zatrudnienia nie będą do wójta miały zastosowania przepisy dotyczące np. naboru.[/b] Wójt nie będzie również przechodził służby przygotowawczej ani co oczywiste zdawał kończącego ją egzaminu.