Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji. Taka jest zasada, od której wyjątki przewidziane być muszą w przepisach prawa. Decyzje rozstrzygają sprawę merytorycznie w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji.
W niektórych sytuacjach możliwe jest stwierdzenie nieważności decyzji. Przewiduje je art. 156 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A37F3C12A91CA5195C3D7900BFAE3964?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego [/link](k.p.a.). Ma to miejsce w sytuacjach, w których wydana decyzja jest dotknięta ciężką wadą. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej jest wyjątkiem od ogólnej zasady ich stabilności. Może nastąpić jedynie w sytuacji, gdy decyzja jest w sposób niewątpliwy dotknięta przynajmniej jedną z wad wymienionych w art. 156 § 1 k.p.a. ([b]wyrok NSA z 5 lutego 1988 r. sygn. akt IV SA 948/87[/b]).
[srodtytul]Jakie są to wady [/srodtytul]
Przytoczony przepis wymienia ich aż siedem. Stwierdzenie nieważności decyzji może zatem nastąpić tylko w sytuacji, w której została ona wydana z naruszeniem przepisów o właściwości, bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. Ponadto nieważność stwierdzić należy, jeżeli decyzja:
- dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,