Poprawiono nierealne terminy

Wymuszona przez samorządy nowelizacja Karty nauczyciela ma ułatwić wypłatę dodatkowych jednorazowych świadczeń uzupełniających. Szczegóły ich obliczania określi rozporządzenie ministra edukacji narodowej

Aktualizacja: 26.11.2009 06:50 Publikacja: 26.11.2009 05:50

Poprawiono nierealne terminy

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Zasady wynagradzania nauczycieli określają przepisy rozdziału 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.)[/link].

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 składa się na nie pensja zasadnicza, dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy. W skład nauczycielskiego wynagrodzenia nie wchodzą natomiast świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54 Karty.

[srodtytul]Terminy będą dłuższe[/srodtytul]

Nowelizacja Karty, która obowiązuje od 22 stycznia 2009 r., wprowadziła do tej ustawy dwa nowe przepisy – art. 30a i 30b. Pierwszy z nich nakłada na gminy (powiaty) obowiązek przeprowadzenia, w terminie do 31 grudnia każdego roku, analizy wydatków poniesionych na nauczycielskie pensje. Jeżeli w jej wyniku się okaże, że w danym roku wysokość średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3, nie została osiągnięta, to należy – mówiąc w wielkim skrócie – wypłacić nauczycielom dodatkowe jednorazowe świadczenie uzupełniające. Wypłata ma nastąpić najpóźniej do 31 grudnia tego samego roku.

W tym miejscu należy wspomnieć, że omawiany przepis, a w zasadzie przewidziane w nim terminy zostały oprotestowane przez samorządowców skupionych głównie wokół Związku Gmin Śląska Opolskiego. W wyniku zorganizowanej akcji Sejm uchwalił 19 listopada 2009 r. nowelizację, która przewiduje, że analizę wydatków samorządy będą obowiązane sporządzać do 20 stycznia, a wypłata jednorazowego dodatku uzupełniającego będzie następowała do 31 stycznia roku następnego (druki nr 2436 i 2493). Dzień później ustawa została zatwierdzona przez Senat bez poprawek. Obecnie oczekuje na podpis prezydenta RP.

[srodtytul]Rozporządzenie wyjaśni wątpliwości[/srodtytul]

Okazuje się jednak, że sama zmiana terminów wypłaty dodatków uzupełniających może nie wystarczyć, aby samorządy wywiązały się z nałożonego na nie obowiązku. Dlaczego?

Z bardzo prostej przyczyny. Po prostu może im zabraknąć pieniędzy. W miastach konieczne na ten cel kwoty mogą bowiem sięgnąć nawet kilku milionów złotych (np. w Bielsku-Białej, Częstochowie czy Rybniku).

Dodatkowym problemem jest to, że samorządowcy nie do końca wiedzą, jak prawidłowo taki dodatek wyliczyć. Operację tę utrudnia również to, że od 1 września obowiązuje zmieniona, wyższa kwota bazowa, która wzrosła z 2178 zł do 2287 zł. Przy wyliczaniu dodatku mogą być oczywiście pomocne przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazówki ([link=http://www.rp.pl/artykul/321813,331106_Jak_liczyc_dodatek_uzupelniajacy.html]pisaliśmy o tym w GPP z 9 lipca 2009 r.[/link] nr 132, s. 8), a także opracowane przez firmy informatyczne programy. Korzystanie z tych ostatnich wiąże się jednak z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów związanych z ich zakupem.

Warto również zwrócić uwagę, że nowelizacja zawiera przepis upoważniający ministra edukacji narodowej do wydania rozporządzenia określającego sposób:

- wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,

- ustalania średniorocznej struktury zatrudniania nauczycieli,

- ustalania kwoty różnicy między osiągniętymi przez daną jednostkę poziomami wynagrodzeń a tymi, które wynikają z ustawy,

- podziału jednorazowego dodatku uzupełniającego.

Nowelizacja nakłada na ministra edukacji obowiązek wydania stosownego rozporządzenia najpóźniej w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie nowych przepisów.

[srodtytul]RIO Skontroluje[/srodtytul]

Obowiązujące przepisy wymagają ponadto, aby każda gmina czy powiat sporządziły – do 10 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, za który wyliczano dodatek uzupełniający – sprawozdanie o wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

Sprawozdanie to należy następnie przekazać, w terminie siedmiu dni, właściwej regionalnej izbie obrachunkowej do kontroli, a także organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, dyrektorom szkół oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli. Wspomniana nowelizacja z 19 listopada 2009 r. zakłada przesunięcie terminu, w którym sprawozdanie powinno zostać sporządzone, na 10 lutego, zgodnie z sugestią strony samorządowej.

Wprowadzenie do ustawy zapisu o tym, że minister określi sposób wyliczenia średnich wynagrodzeń, ustalenia struktury zatrudnienia oraz kwoty dodatku okaże się pomocne dla organu prowadzącego – czytamy w stanowisku województwa zachodniopomorskiego dotyczącego projektu nowelizacji.

– Ujednolicenie sposobu dokonywania powyższych obliczeń pozwoli na uniknięcie pomyłek i nie będzie podstawą do zakwestionowania przez regionalne izby obrachunkowe.

[ramka][b]Wzór sprawozdania w rozporządzeniu[/b]

Projekt nowelizacji nakłada ponadto na ministra edukacji narodowej obowiązek określenia – w rozporządzeniu

– wzoru formularza sprawozdania uwzględniającego okres obowiązywania kwoty bazowej stanowiącej podstawę do wyliczania nauczycielskich pensji, okresy zatrudnienia, w których nauczyciele nie są wliczani do średniorocznej struktury zatrudnienia, oraz zmiany wysokości wynagrodzeń i struktury zatrudnienia nauczycieli wynikające z uzyskiwania przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego.[/ramka]

Zasady wynagradzania nauczycieli określają przepisy rozdziału 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.)[/link].

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 składa się na nie pensja zasadnicza, dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy. W skład nauczycielskiego wynagrodzenia nie wchodzą natomiast świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54 Karty.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów