Z art. 59 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=663C0791650F509087ABF6E67837D3A9?id=302333]ustawy z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie[/link] wynika, że na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej stanowią akty prawa miejscowego obowiązujące w województwie lub jego części. Organy rządowej administracji niezespolonej działające w województwie są obowiązane do uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez te organy na podstawie odrębnych przepisów prawa (ust. 2).
[srodtytul]Rozporządzenia porządkowe[/srodtytul]
Jak natomiast wynika z art. 60 ust. 1 omawianej ustawy, wojewoda posiada również kompetencję do wydawania rozporządzeń porządkowych, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Rozporządzenia takie mogą być wydane pod warunkiem, że ich zakres nie został już uregulowany w innych aktach prawnych.
W treści ustępu 2 omawianego przepisu ustawodawca przyznał ponadto wojewodzie kompetencje do zamieszczania w rozporządzeniach porządkowych przepisów zawierających sankcje karne za ich naruszenie. Grzywny te są wymierzane w trybie i na zasadach określonych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B9366BD3AFF682C5855C617652FE4AD7?id=186056]ustawie z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (DzU z 2007 r. nr 109, poz. 756 ze zm.)[/link].
Ustęp trzeci tego przepisu wymaga z kolei, aby rozporządzenia porządkowe wojewody były niezwłocznie przekazywane nie tylko prezesowi Rady Ministrów, ale również marszałkowi województwa, starostom, prezydentom miast, burmistrzom i wójtom, na których terenie mają być stosowane.