Nie tylko urzędy pracy walczą z bezrobociem

Jednym ze sposobów, w jaki gminy mogą łagodzić istniejące na ich terenach bezrobocie, jest organizacja prac społecznie użytecznych dla osób pozostających bez pracy i nieposiadających prawa do zasiłku

Publikacja: 22.04.2010 04:00

Nie tylko urzędy pracy walczą z bezrobociem

Foto: Rzeczpospolita

Prace społecznie użyteczne organizują gminy w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, a także w organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej.

Osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku są do ich wykonywania kierowane przez starostę. Zasady organizowania tych prac określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B57CBC386E92392711B89BB45BBC998C?id=269029]ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Ustawowe kryteria[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 73a ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej – ustawa o promocji), do wykonywania prac społecznie użytecznych bezrobotnego może skierować starosta. Aby to było możliwe, konieczne jest spełnienie określonych warunków.

Po pierwsze niezbędny jest wniosek gminy w tej sprawie. Po drugie sam bezrobotny musi spełniać ustawowe kryteria. Mianowicie [b]tego rodzaju aktywność przeznaczona jest dla osób pozostających bez pracy, które nie mają prawa do zasiłku i korzystają ze świadczeń pomocy społecznej.[/b]

Krąg uprawnionych do tego rodzaju świadczeń poszerzyła [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=296887]nowelizacja ustawy o promocji z 1 lutego 2009 r. (DzU nr 6, poz. 33)[/link], która dodała do omawianego art. 73a nowy ustęp 1a. Zgodnie z jego treścią do wykonywania prac społecznie użytecznych mogą być kierowane również osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 50 ust. 2.

[srodtytul]6 złotych za godzinę[/srodtytul]

Bezrobotnych spełniających określone wyżej kryteria można skierować do wykonywania prac społecznie użytecznych w wymiarze nieprzekraczającym dziesięciu godzin tygodniowo. [b]Za każdą godzinę wykonywanych prac skierowany otrzymuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł.[/b]

Świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 proc. minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu.

Szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych, w tym warunki ustalania świadczenia, określa rozporządzenie ministra właściwego do spraw pracy.

Obecnie obowiązujące w tym zakresie jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C0A3A07964FC7B0116CA519C23C25961?id=179612]rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 25 października 2005 r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (DzU nr 210, poz. 1745)[/link].

[srodtytul]Umowa ze starostą[/srodtytul]

Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą. W imieniu tej ostatniej podpisuje je wójt (burmistrz, prezydent miasta). Przepisy wspomnianego rozporządzenia określają treść tego dokumentu. Należy w nim przede wszystkim podać liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani do wykonywania tych prac; liczbę godzin ich wykonywania (ogółem oraz miesięcznie przypadającą na jednego bezrobotnego); rodzaj i miejsce ich wykonywania.

Porozumienie określać powinno również sposób, w jaki gmina ma informować starostę o nieobecności lub odmowie bezrobotnego wykonywania prac, a także wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym świadczeń.

Dokument ten powinien zawierać także postanowienia w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.

[srodtytul]Obowiązki gmin[/srodtytul]

Przede wszystkim bezrobotnych przyjętych na podstawie zawartego porozumienia należy skierować do prac, uwzględniając ich wiek, stan zdrowia oraz – w miarę możliwości – posiadane kwalifikacje. Należy również [b]poinformować wszystkich skierowanych o konieczności przestrzegania ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku i dyscypliny oraz o obowiązujących przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy. [/b]

Na gminie ciążą również określone obowiązki informacyjne. Ma ona obowiązek niezwłocznego zawiadomienia starosty i właściwego kierownika ośrodka pomocy społecznej o tym, że skierowany do wykonywania prac społecznie użytecznych bezrobotny nie zgłosił się do jej wykonywania lub nie podejmuje przydzielonej mu pracy, a także o każdym przypadku opuszczenia miejsca wykonywania prac oraz naruszenia porządku i dyscypliny obowiązującej w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej.

[b]Na gminie ciąży również obowiązek prowadzenia ewidencji prac społecznie użytecznych wykonywanych przez bezrobotnych i ustalanie wysokości przysługującego im świadczenia[/b] z tego tytułu oraz jego wypłata w okresach miesięcznych z dołu.

[ramka][b]Listę ustali kierownik GOSP[/b]

Wykaz bezrobotnych, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych, sporządza się na podstawie list przygotowywanych przez kierowników ośrodków pomocy społecznej.

Powinny one zawierać nazwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Spis ten przekazać należy do właściwego powiatowego urzędu pracy.[/ramka]

Prace społecznie użyteczne organizują gminy w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, a także w organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej.

Osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku są do ich wykonywania kierowane przez starostę. Zasady organizowania tych prac określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B57CBC386E92392711B89BB45BBC998C?id=269029]ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)[/link].

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr