Rolnik może być wójtem, przedsiębiorca już nie

Gminnym włodarzem można być jedynie na cały etat. Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne nie pozostawia w tej kwestii żadnych wątpliwości

Publikacja: 29.04.2010 04:00

Rolnik może być wójtem, przedsiębiorca już nie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Pisarek Dariusz Pisarek

O ile przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=00E1DB19806409315103E6645A2DCB5D?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej: usg) zakazują łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej na mieniu komunalnym gminy, w którym radny mandat uzyskał, o tyle przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=155FDBB6819762A722039F954720166A?id=184117]ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.[/link], dalej: uopdg), które znajdują zastosowanie m.in. do wójtów (burmistrzów i prezydentów miast), są o wiele bardziej rygorystyczne.

W zasadzie zezwalają wójtom jedynie na prowadzenie działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, i to też jedynie w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

[srodtytul]Co jest zabronione[/srodtytul]

Mówi o tym art. 4 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. Zgodnie z jego treścią w okresie pełnienia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie można być członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego ani spółdzielni. Nie można być zatrudnionym lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

Nie można zasiadać we władzach fundacji, które prowadzą działalność gospodarczą. Jak również prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

Wójt, burmistrz, prezydent miasta nie może ponadto posiadać w spółkach prawa handlowego akcji lub udziałów przedstawiających więcej niż 10 proc. kapitału zakładowego każdej ze spółek.

[srodtytul]Kogo dotyczy zakaz[/srodtytul]

Od razu wskazać należy, że określone w art. 4 uopdg zakazy nie dotyczą tylko i wyłącznie osób piastujących funkcję gminnego organu wykonawczego. Stosuje się je w zasadzie do wszystkich urzędników samorządowych wysokiego szczebla. Których konkretnie? Mówi o tym art. 2 pkt 6 – 6b omawianej ustawy. Zgodnie z jego treścią określone w art. 4 zakazy stosuje się również:

- w gminach – do zastępców wójta, sekretarza i skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

- w powiatach i województwach – do członków zarządów (w tym starosty i marszałka), skarbników, sekretarzy, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu (województwa), osób zarządzających i członków organów zarządzających powiatowymi (wojewódzkimi) osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty (marszałka).

Nieprzestrzeganie przez samorządowych VIP-ów zakazów antykorupcyjnych określonych w art. 4 uopdg pociąga za sobą przykre skutki. Jeżeli naruszenia zakazów ustawowych dopuści się wójt (burmistrz, prezydent miasta), powoduje to wygaśnięcie jego mandatu, a w konsekwencji utratę stanowiska.

W przypadku członków zarządu powiatu (województwa) naruszenie wspomnianych zakazów powoduje konieczność odwołania z pełnionej funkcji. Powinno to nastąpić najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym przewodniczący rady (sejmiku) uzyskał informację o przyczynie odwołania.

W przypadku, gdy naruszenia art. 4 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. dopuścili się pozostali wymienieni w art. 2 pkt 6 – 6b pracownicy samorządowi, konsekwencją jest zawsze odwołanie z zajmowanego stanowiska albo rozwiązanie umowy o pracę, czyli mówiąc wprost, utrata zatrudnienia.

Jak można się dowiedzieć z lektury art. 4 pkt 3, wójt (marszałek, starosta i inne samorządowe VIP-y) nie może zasiadać we władzach spółdzielni.

[srodtytul]Przewidziano wyjątki[/srodtytul]

Ustawodawca przewidział jednak bardzo znaczący wyjątek od tej ogólnej zasady, zezwalając lokalnym włodarzom na piastowanie funkcji członków zarządów, rad nadzorczych i komisji rewizyjnych spółdzielni mieszkaniowych.

Pozostałe wyjątki określone zostały w art. 6 uopdg. Jak się można dowiedzieć z jego treści, zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek prawa handlowego nie dotyczy samorządowców, o ile zostali oni zgłoszeni do objęcia takich funkcji w spółce prawa handlowego przez:

Skarb Państwa, inne państwowe osoby prawne, spółki, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub 50 proc. liczby akcji, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego. Uwaga! Osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch takich spółek.

[ramka][b]Czas na rezygnację[/b]

W terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania radny i wójt obowiązani są złożyć pierwsze oświadczenie majątkowe. W tym samym terminie ustawodawca zobowiązał radnego do złożenia informacji o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego.

Wójt natomiast składa informację o tym, że prowadzenia działalności gospodarczej zaprzestał. Oczywiście obowiązek złożenia takich informacji dotyczy tylko i wyłącznie tych wójtów (radnych), którzy przed objęciem mandatu zabronioną przez przepisy antykorupcyjne działalność gospodarczą prowadzili.[/ramka]

[ramka][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2010/04/29/rolnik-moze-byc-wojtem-przedsiebiorca-juz-nie/]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

O ile przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=00E1DB19806409315103E6645A2DCB5D?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej: usg) zakazują łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej na mieniu komunalnym gminy, w którym radny mandat uzyskał, o tyle przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=155FDBB6819762A722039F954720166A?id=184117]ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.[/link], dalej: uopdg), które znajdują zastosowanie m.in. do wójtów (burmistrzów i prezydentów miast), są o wiele bardziej rygorystyczne.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr