Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D5E46AF7F05283040742067B3E916689?id=163434]ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.)[/link] organami powiatu są rada i zarząd. Rada jest organem stanowiącym, a jej skład pochodzi z wolnych i demokratycznych wyborów powszechnych.
Zarząd – który jest organem wykonawczym powiatu – również jest wyłaniany w drodze wyborów. Jednak w odróżnieniu od gmin powiatowy organ wykonawczy nie jest wyłaniany w wyborach bezpośrednich, przez oddanie głosów przez mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego.
Wyboru zarządu powiatu dokonuje bowiem rada tej jednostki. Jak zresztą wynika z treści art. 12 pkt 2 powiatowej ustawy ustrojowej, jest to wyłączna kompetencja organu stanowiącego powiatu.
[srodtytul]Procedura wyboru[/srodtytul]
Jak już to zostało powiedziane, wyboru zarządu dokonuje rada. Jak należy postępować, dokonując tej czynności, mówi art. 27. Zgodnie z jego ust. 1 rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od trzech do pięciu osób, w tym starostę i wicestarostę, w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.