Prostsze procedury usuwania zniszczeń

Na terenach dotkniętych powodzią lub zdewastowanych przez huraganowe wiatry stosuje się – pod pewnymi warunkami – szczególne zasady odbudowy i remontów budynków i innych obiektów

Publikacja: 15.06.2010 04:00

Prostsze procedury usuwania zniszczeń

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Katastrofy przyrodnicze dotykają Polskę coraz częściej. W niektórych regionach kraju powodzie występują niemalże co roku. Powoduje to konieczność podjęcia przedsięwzięć przeciwdziałających i minimalizujących ujemne skutki takich zdarzeń.

Nie zawsze jednak zniszczeń da się uniknąć. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań zmierzających do szybkiego i skutecznego ich usuwania. Służą temu szczególne regulacje prawne.

[srodtytul]Konieczne rozporządzenie[/srodtytul]

Na pierwszym miejscu wymienić trzeba [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CB225D09B39C3042A577C4FEA3BE10D4?id=162285]ustawę z 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (DzU nr 84, poz. 906)[/link]. Jej przepisy stosuje się nie tylko do zniszczeń wywołanych powodziami. Ale też w takich, które są efektem wiatru, osunięć ziemi, a także innych żywiołów przyrody.

Dodatkowym warunkiem jej stosowania jest konieczność określenia przez prezesa Rady Ministrów – w drodze rozporządzenia – gmin lub miejscowości, na których terenie stosuje się te szczególne przepisy.

Rozporządzenia te wydawane są na podstawie danych przekazanych przez wojewodów, należy w ich treści uwzględnić rodzaj żywiołu oraz szkody przez niego wyrządzone. Zasadą jest również to, że te szczególne zasady usuwania skutków huraganu, powodzi czy osuwisk stosuje się na terenie objętym rozporządzeniem przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

[srodtytul]Zgłoszenie zamiast pozwolenia[/srodtytul]

Zgodnie z art. 3 ustawy z 11 sierpnia 2001 r. do odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu nie stosuje się przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5469662EDBA44F39CB1B29DDF1FB896F?id=169354]ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.)[/link].

Jej przepisy ograniczają również stosowanie przepisów ustawy z 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1612632F294576D961D0EFEA5D4938F1?id=183262]lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 106, poz. 1126 ze zm.)[/link]. Zgodnie bowiem z treścią art. 3 pkt 1 stosuje się je tylko w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek (...). Przepis ten zostaje doprecyzowany w art. 6 i 7 ustawy.

Pierwszy z wymienionych artykułów stanowi, że zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej nie wymaga remont uszkodzonych w wyniku działania żywiołu:

- obiektów liniowych (z wyjątkiem linii kolejowych);

- budowli regulacyjnych na wodach oraz urządzeń wodnych;

- obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1000 m sześc. i nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu;

- innych obiektów budowlanych wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane.

- kolei, jak wynika z treści art. 7 ustawy, odbudowa ww. obiektów, które uległy zniszczeniu, nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Odbudowę należy jednak zgłosić właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Obowiązek ten nie dotyczy obiektów gospodarczych i składowych, usytuowanych na działkach siedliskowych.

[b]Uwaga![/b] Odbudowa obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

[srodtytul]Inne ułatwienia[/srodtytul]

Przepisy ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu przewidują również uproszczenia proceduralne. Ułatwiają pozyskanie pozwoleń na budowę czy dokonywanie zgłoszeń.

Po pierwsze w sprawach dotyczących zgłoszenia nie stosuje się art. 30 ust. 1a prawa budowlanego. Nie jest zatem wymagane – przy odbudowie zniszczonych obiektów – zgłaszanie właściwemu organowi budowy (odbudowy) przyłączy: elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych.

Po drugie w przypadku odbudowy obiektów, dla których uzyskanie pozwolenia na budowę jest wymagane, decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności, a samą decyzję właściwy organ ma obowiązek wydać w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Warto w tym miejscu wskazać, że do wniosku o pozwolenie na budowę dotyczącego obiektu budowlanego zniszczonego np. przez powódź dołączyć należy projekt architektoniczno-budowlany oraz szkic usytuowania obiektu.

Dokumenty te sporządza się w sposób, który nie narusza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oczywiście jeżeli taki plan istnieje (art. 9 ustawy z 11 sierpnia 2001 r.).

Po trzecie wreszcie do użytkowania obiektu budowlanego, na odbudowę którego jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie, można przystąpić niezwłocznie po zawiadomieniu właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o zakończeniu budowy.

Do zawiadomienia o zakończeniu odbudowy realizowanej na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę dołącza się: oryginał dziennika budowy; oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonanej odbudowy obiektu budowlanego z projektem architektoniczno-budowlanym, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami; protokoły badań i sprawdzeń; powykonawczą inwentaryzację geodezyjną.

[ramka][b]Przydatna definicja[/b]

Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane obiektem budowlanym jest budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi; budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury.

Przepisy ustawy z 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy (...) stosuje się zatem do wszystkich budynków (w tym mieszkalnych) budowli (lotniska, drogi, mosty, wiadukty itp.), jak i obiektów małej architektury (m.in. posągi, kapliczki, fontanny, altany czy śmietniki).[/ramka]

Katastrofy przyrodnicze dotykają Polskę coraz częściej. W niektórych regionach kraju powodzie występują niemalże co roku. Powoduje to konieczność podjęcia przedsięwzięć przeciwdziałających i minimalizujących ujemne skutki takich zdarzeń.

Nie zawsze jednak zniszczeń da się uniknąć. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań zmierzających do szybkiego i skutecznego ich usuwania. Służą temu szczególne regulacje prawne.

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"