Całe postępowanie w rękach wójta

Rada gminy nie ma wpływu na przebieg konkursu na dyrektora szkoły. Ustawodawca zadecydował bowiem o tym, że wszystkie czynności w tym zakresie powinien realizować burmistrz (prezydent miasta)

Publikacja: 22.06.2010 04:45

Całe postępowanie w rękach wójta

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

Stanowisko dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki oświatowej powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę. W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego organem prowadzącym jest gmina, powiat czy województwo samorządowe, które placówkę utworzyło. Czynności tych dokonuje organ wykonawczy: wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3F94143605DDF45465210251BFBBB766?id=175841]Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) [/link]rozwiązała również problem obsadzania stanowiska dyrektora placówki oświatowej, gdy do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat. W takiej sytuacji wójt (zarząd) powierza to stanowisko ustalonemu (wybranemu) przez siebie kandydatowi. Warunkiem jest zasięgnięcie opinii rady szkoły i rady pedagogicznej.

[srodtytul]Komisja i jej skład[/srodtytul]

Pierwszym krokiem jest powołanie komisji konkursowej. W gminach wyłania ją wójt (burmistrz, prezydent miasta). Skład komisji nie może być dowolny, określa go bowiem art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z jego treścią w skład komisji wchodzą: trzej przedstawiciele organu prowadzącego (mogą to być np. radni albo pracownicy urzędu), dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny (kuratorium oświaty) oraz po jednym przedstawicielu: rady pedagogicznej, rady rodziców i zakładowych organizacji związkowych (przedstawiciel związku nie może jednak być pracownikiem placówki, której konkurs dotyczy).

Ustawa wymaga ponadto, aby liczba przedstawicieli rad (pedagogicznej i rodziców) oraz związków zawodowych nie była wyższa niż łączna liczba przedstawicieli kuratorium i np. gminy. W tym celu wójt (zarząd) ma możliwość zwiększyć (proporcjonalnie) liczbę przedstawicieli organu nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego szkołę.

Natomiast w przypadku szkół i placówek nowo zakładanych skład komisji konkursowej określa organ prowadzący. Ustawa wymaga jedynie, aby znalazł się w niej przedstawiciel kuratorium oświaty.

Regulamin konkursu na dyrektora szkoły oraz tryb prac komisji określa rozporządzenie. W przypadku placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, obowiązujące jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C1D8EDEC137F8109FD105935EE49FE4?id=347895]rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (DzU nr 60, poz. 373), które weszło w życie 21 kwietnia 2010 r.[/link]

[srodtytul]Ogłoszenie, rozmowa, rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Jak wynika z jego przepisów, postępowanie konkursowe składa się z następujących etapów: publikacja ogłoszenia, ocena ofert, merytoryczna ocena dopuszczonych kandydatów, wyłonienie zwycięzcy, zatwierdzenie wyników przez organ prowadzący. Pamiętać również należy, że z posiedzenia komisji konkursowej należy sporządzić pisemny protokół, który podpisują wszyscy obecni na nim członkowie.

Konkurs ogłasza wójt (zarząd) i to on jest odpowiedzialny za publikację ogłoszenia o treści zgodnej z określoną w § 1 ust. 2 rozporządzenia. Powinny się w nim znaleźć przede wszystkim informacje o tym, kto konkurs organizuje, jakiej placówki (szkoły) postępowanie dotyczy oraz jakie wymagania musi spełniać kandydat na stanowisko dyrektora i jakie dokumenty powinien wraz ze swoją ofertą złożyć.

Oczywiste jest, że w treści ogłoszenia muszą się znaleźć informacje o miejscu i terminie składania ofert, jak również o sposobie powiadomienia kandydatów o terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego.

Ogłoszenie o konkursie organ prowadzący zamieszcza na swojej stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie lub w inny zwyczajowo ustalony sposób. Można je również opublikować na stronach BIP właściwego kuratorium oświaty. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni liczonych od dnia publikacji ogłoszenia.

Posiedzenie komisji konkursowej odbywa się nie wcześniej niż po upływie 14 dni roboczych od upływu terminu składania ofert. Zwołuje je przewodniczący komisji. Jego przedmiotem jest ocena ofert oraz dopuszczenie lub odmowa dopuszczenia poszczególnych kandydatów do dalszego postępowania. Decyzje w tych sprawach zapadają w drodze głosowania.

Kolejnym etapem jest rozmowa z każdym kandydatem, który pomyślnie przebrnął wstępną kwalifikację. W jej trakcie następuje przede wszystkim ocena przedstawionej przez kandydata koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki. Dopuszczalne jest zadawanie kandydatowi pytań przez członków komisji.

Zwycięzcę konkursu komisja wyłania w głosowaniu tajnym, przy czym każdy z członków dysponuje tylko jednym głosem. Wygranym jest ten z uczestników postępowania, który otrzyma bezwzględną większość głosów obecnych członków komisji.

Wybór zwycięzcy może się odbywać w dwóch turach. Jeżeli w pierwszym głosowaniu nie wyłoniono kandydata na dyrektora, to do drugiej tury przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali najwięcej głosów. Jeśli druga tura nie przyniesie rozstrzygnięcia, możliwe są dwa rozwiązania – zarządzenie głosowania trzeciego albo stwierdzenie, że konkurs nie został rozstrzygnięty.

O wyniku konkursu należy niezwłocznie zawiadomić organ prowadzący. Wójt (zarząd), na podstawie przekazanej mu dokumentacji konkursowej, zatwierdza go albo konkurs unieważnia i zarządza ponowne jego przeprowadzenie.

[ramka][b]Kiedy można unieważnić[/b]

Jest to możliwe w czterech przypadkach określonych w § 8 ust. 2 rozporządzenia. Mianowicie w razie stwierdzenia przez wójta (zarząd):

- nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego,

- przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków,

- naruszenia tajności głosowania,

- innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.[/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów