[b]Konieczne zatem będzie wykazanie przez zamawiającego, iż mimo zachowania należytej staranności nie można było obiektywnie przewidzieć wystąpienia wyjątkowej sytuacji, powodującej konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia.[/b]
Dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia jest obiektywna niemożność zachowania terminów określonych dla trybów konkurencyjnych. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że z ułatwień wynikających z treści art. 62 ust. 1 pkt 2 prawa zamówień publicznych skorzystać nie można, gdy zamawiający ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie postępowań konkurencyjnych w trybie przyśpieszonym.
[srodtytul]Z wolnej ręki[/srodtytul]
Czasem może się zdarzyć i tak, że wystąpienie nieprzewidywalnej, wyjątkowej sytuacji, niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wymaga natychmiastowego udzielenia zamówienia publicznego. W takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 67 ust. 1 pkt prawa zamówień publicznych, uzasadniający udzielenie zamówienia z wolnej ręki.
Dopuszczalność powoływania się na przesłankę art. 67 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych uzależniona jest od łącznego zaistnienia wszystkich wymienionych w przepisie warunków, między którymi powinien zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji niewynikłej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawodawca wymaga ponadto, aby sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć. Dodatkowo wystąpienie okoliczności, której zamawiający nie mógł przewidzieć, musi powodować konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia.
[b]Ważne jest tutaj odróżnienie pilności udzielenia zamówienia publicznego, od konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia. [/b]Nie wszystkie zamówienia, które powinny być udzielone w trybie pilnym, wymagają natychmiastowego wykonania. Dla udzielania zamówień w trybie pilnym ustawodawca przewidział inny niż wolna ręka tryb, mianowicie negocjacje bez ogłoszenia.