Pilna potrzeba nie może wynikać z niedbalstwa

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki powinno służyć wyłącznie do przeciwdziałania lub do usunięcia skutków zdarzeń nieprzewidzianych, takich jak powódź czy pożar

Publikacja: 01.07.2010 05:00

Pilna potrzeba nie może wynikać z niedbalstwa

Foto: Rzeczpospolita

Jak wynika z treści art. 62 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B7215A543423B057981FCF1A1655C959?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link], zamawiający, np. gmina, może w określonych sytuacjach stosować uproszczony tryb udzielania zamówień publicznych: negocjacji bez ogłoszenia.

Aby to było możliwe kumulatywnie muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

- występuje pilna potrzeba;

- pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego;

- wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia zamówienia publicznego;

- nie ma możliwości zachować terminów przewidzianych przez Prawo zamówień publicznych właściwych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego, czy negocjacji z ogłoszeniem.

[srodtytul]Negocjacje bez ogłoszenia[/srodtytul]

Dopuszczalność powoływania się na przesłankę z art. 62 ust. 1 pkt 4 prawa zamówień publicznych uzależniona jest od łącznego wystąpienia wszystkich wymienionych w tym przepisie warunków. Ponadto powinien między nimi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy.

Jak wynika z opublikowanych przez Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnień, udzielenie zamówienia w tym trybie co do zasady powinno ograniczać się tylko do zakresu koniecznego do zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia. Ponadto pamiętać należy, że możliwość udzielenia zamówienia z zastosowaniem trybu negocjacji bez ogłoszenia musi wynikać również z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy.

Oznacza to, iż [b]powstanie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia nie może wynikać z niestaranności lub niedbalstwa zamawiającego,[/b] ale pomimo że zamawiający dochował należytej staranności w swoim działaniu (wyjaśnienia są dostępne na stronie www.usp.gov.pl).

Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji niepowstałej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawodawca wymaga ponadto, aby przypadku takiego zamawiający nie mógł przewidzieć. W literaturze przedmiotu do tego rodzaju sytuacji zalicza się zdarzenia, których zaistnienie w normalnym toku rzeczy było mało prawdopodobne.

[b]Konieczne zatem będzie wykazanie przez zamawiającego, iż mimo zachowania należytej staranności nie można było obiektywnie przewidzieć wystąpienia wyjątkowej sytuacji, powodującej konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia.[/b]

Dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia jest obiektywna niemożność zachowania terminów określonych dla trybów konkurencyjnych. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że z ułatwień wynikających z treści art. 62 ust. 1 pkt 2 prawa zamówień publicznych skorzystać nie można, gdy zamawiający ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie postępowań konkurencyjnych w trybie przyśpieszonym.

[srodtytul]Z wolnej ręki[/srodtytul]

Czasem może się zdarzyć i tak, że wystąpienie nieprzewidywalnej, wyjątkowej sytuacji, niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wymaga natychmiastowego udzielenia zamówienia publicznego. W takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 67 ust. 1 pkt prawa zamówień publicznych, uzasadniający udzielenie zamówienia z wolnej ręki.

Dopuszczalność powoływania się na przesłankę art. 67 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych uzależniona jest od łącznego zaistnienia wszystkich wymienionych w przepisie warunków, między którymi powinien zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji niewynikłej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawodawca wymaga ponadto, aby sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć. Dodatkowo wystąpienie okoliczności, której zamawiający nie mógł przewidzieć, musi powodować konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia.

[b]Ważne jest tutaj odróżnienie pilności udzielenia zamówienia publicznego, od konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia. [/b]Nie wszystkie zamówienia, które powinny być udzielone w trybie pilnym, wymagają natychmiastowego wykonania. Dla udzielania zamówień w trybie pilnym ustawodawca przewidział inny niż wolna ręka tryb, mianowicie negocjacje bez ogłoszenia.

Uwaga! Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki powinno służyć wyłącznie do przeciwdziałań lub do usunięcia skutków nieprzewidywalnej sytuacji, która nie była przez zamawiającego zawiniona i której nie mógł on przeciwdziałać, a z powodu zaistnienia której zamawiający staje przed koniecznością natychmiastowego wykonania określonego rodzaju zamówienia.

[ramka][b]Przykład[/b]

Gmina Lewandów została dotknięta powodzią. Do zorganizowania akcji ratunkowej potrzebny jest sprzęt (łodzie, pompy), a do wzmacniania wałów przeciwpowodziowych – piasek i worki.

Gmina tych rzeczy nie posiada (powodzie zdarzają się na tym terenie bardzo rzadko), dlatego musi dokonać stosownych zakupów. Ponieważ są one potrzebne natychmiast, to zamówienie na ich dostawę zostanie zrealizowane z wolnej ręki (art. 67 ust. 1 pkt 3 pzp).[/ramka]

[srodtytul]Powódź spowodowała [/srodtytul]

również pilną potrzebę udzielenia zamówienia na wykonanie prac związanych z usuwaniem skutków powodzi (m.in. trzeba naprawić uszkodzony przez wodę most na miejscowej rzeczce, który jest jedyną przeprawą dla mieszkańców).

Zamówienie na wykonanie tych prac gmina może udzielić w trybie negocjacji bez ogłoszenia.

Jak wynika z treści art. 62 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B7215A543423B057981FCF1A1655C959?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link], zamawiający, np. gmina, może w określonych sytuacjach stosować uproszczony tryb udzielania zamówień publicznych: negocjacji bez ogłoszenia.

Aby to było możliwe kumulatywnie muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów