Jak przejechać przez uliczny korek

Sposobem na miejski problem może być niezwykły autobus

Publikacja: 10.02.2011 00:25

Jak przejechać przez uliczny korek

Foto: ROL

Korki uliczne są zmorą mieszkańców wielkich miast. Od lat trwają poszukiwania sposobu ograniczenia totalnej zapaści komunikacyjnej. Lista pomysłów jest długa: najróżniejsze składane rowery, elektryczne motorowery, indywidualne transportery miejskie, a nawet ścieżki rowerowe w postaci przeszklonych rur nad centrum miasta.

Ciekawym pomysłem jest Kolelinia bułgarskiego architekta Martina Angełowa. Liny zawieszone nad ulicami pozwolą ludziom wyposażonym w plecaki zasilane bateriami przemieszczać się z miejsca na miejsce w obrębie miasta.

[wyimek]Pierwsza partia 90 autobusów wyruszy na ulice Pekinu już w 2012 roku[/wyimek]

Projekty te, mało realne, świadczą jednak raczej o bezsilności pomysłodawców w walce z korkami.

Skutecznym rozwiązaniem problemu może być natomiast pomysł chińskich inżynierów zbudowania autobusu, przez który kierowcy mogą przejeżdżać jak przez tunel.

– Nasz pojazd przezwycięża niedogodności wydzielonego pasa ruchu dla autobusów – powiedział szef firmy Song Youzhou reporterowi ABC News. – Obecnie stosowane w miastach buspasy są kłopotliwe dla wielu kierowców.

Próbna eksploatacja pojazdu rozpocznie się już w lipcu w pekińskiej dzielnicy Mentougou. 3D Express Coach, poruszając się swoim buspasem, pozwoli jednocześnie na przejazd dwóch strumieni aut. Podłoga pojazdu będzie umieszczona na tyle wysoko, że zmieści się pod nią samochód osobowy. Przystanki będą miały perony na odpowiedniej wysokości. Autobus wyposażony będzie w nadmuchiwane trapy podobne do tych stosowanych w samolotach.

Napęd elektryczny ma korzystać z energii dostarczanej przez ogniwa słoneczne na dachu. Na każdym przystanku będą specjalne wtyczki, z których pojazd będzie zasilany elektrycznie. Zapas energii wystarczy do następnego przystanku, gdzie znowu nastąpi ładowanie baterii.

Pojazd został skonstruowany przez firmę Shenzhen Huashi Future Parking Equipment. Koszt budowy testowej linii długości 6 km ma wynieść 75 mln dolarów. To według projektantów 10 proc. kosztów budowy metra na trasie tej długości.

Założeniem projektu było ograniczenie ruchu ulicznego Pekinu o 30 proc. 90 autobusów ma wyjechać na 186 km pekińskich dróg już w 2012 roku.

Szanse na przeciwdziałanie zadyszce komunikacyjnej miast mają także kolejki linowe rozwieszone nad ulicami. Takie koncepcje są testowane w Anglii, Austrii, Korei. Jest także polski pomysł tego rodzaju transportu. Nazywa się Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER).

Autorem rozwiązania jest inżynier Olgierd Mikosza. Idea jest bardzo prosta: między słupami lekkiej konstrukcji na wysokości ok. 10 m umocowana jest szyna, do której podwieszony jest jest cztero, – pięcioosobowy wagonik. Przystanki umiejscowione są na ziemi, a sama kolejka porusza się kilka metrów wyżej, zasilana z sieci trakcyjnej tramwajów. Pasażer wprowadza na klawiaturze nazwę stacji, do której chce dojechać, i gondola z prędkością ok. 50 km na godz. dowozi go na żądany przystanek.

Wynalazca zaprezentował kolejkę podczas programu TVN „Kapitalny pomysł” i mimo że nie zdobył pierwszej nagrody, zdołał zainteresować budową kolejki władze Opola i Rzeszowa.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora,

[mail=k.urbanski@rp.pl]k.urbanski@rp.pl[/mail][/i]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara