Reklama

Przewozy Regionalne poprawiają wyniki

Przewozy Regionalne ubiegły rok zakończyły stratą 140 – 170 mln zł. Ten chcą zakończyć wynikiem 30 mln zł poniżej zera

Publikacja: 10.03.2011 03:23

Województwo mazowieckie ma swoją spółkę zajmującą się kolejowymi przewozami pasażerskimi – Koleje Ma

Województwo mazowieckie ma swoją spółkę zajmującą się kolejowymi przewozami pasażerskimi – Koleje Mazowieckie.

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze na początku 2010 roku władze spółki samorządowej spółki kolejowej zapowiadały, że zeszły rok zakończy się zbilansowaniem przychodów i wydatków. Marszałkowie mieli pokryć 100 proc. kosztów zamawianych przez siebie pociągów. Tak się jednak kolejny rok z rzędu nie stało. – Strata za 2010 rok będzie wynosić 140 – 170 mln zł  – wszystko zależy do tego, czy władze województwa śląskiego dopłacą brakujące 30 mln zł wynikające z rozliczenia za zeszły rok – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych.

Sytuacji spółki nie poprawił fakt, że ostatnia umowa na finansowanie przewozów w 2010 roku została podpisana dopiero 29 grudnia zeszłego roku. Spóźnialskim było właśnie województwo śląskie. W sumie marszałkowie w zeszłym roku dopłacili do zamawianych przez siebie pociągów ponad 2,84 mld zł. W tym dotacje przekazane przez większość województw będą wyższe.

– Podpisaliśmy już 12 umów na finansowanie pociągów – mówi Piotra Olszewski. Zadeklarował też, że dopłacą w tym roku spółce 2,65 mld zł. – Warunki negocjujemy z kolejnymi trzema – dodaje.

W zeszłym roku w tym czasie porozumienia zostały zawarte tylko z siedmioma z 15 województw finansujących Przewozy Regionalne. Większość województw dorzuci do kasy spółki więcej niż w zeszłym roku – wyjątkiem wśród tych, które już podpisały umowy, są Podlasie, Świętokrzyskie i Wielkopolskie.

Spółka musi zbilansować bieżącą działalność jak najszybciej. Mając kilkusetmilionowy dług nie stać jej na dokładanie do organizowanych przewozów. – Umowy z większością wierzycieli są już podpisane. Brakuje tylko porozumienia ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe – wyjaśnia Olszewski.

Reklama
Reklama

Przewoźnik jest winny za korzystanie z torów już ponad 320 mln zł. W tym tygodniu odbyły się już dwa spotkania, na których władze obu kolejowych spółek próbowały ustalić sposób i terminy spłaty zaległych długów. – Następne w przyszłym roku. Najważniejsze, że jest wola porozumienia po obu stronach. Negocjacje idą w dobrym kierunku – podsumowuje Olszewski.

Jeszcze na początku 2010 roku władze spółki samorządowej spółki kolejowej zapowiadały, że zeszły rok zakończy się zbilansowaniem przychodów i wydatków. Marszałkowie mieli pokryć 100 proc. kosztów zamawianych przez siebie pociągów. Tak się jednak kolejny rok z rzędu nie stało. – Strata za 2010 rok będzie wynosić 140 – 170 mln zł  – wszystko zależy do tego, czy władze województwa śląskiego dopłacą brakujące 30 mln zł wynikające z rozliczenia za zeszły rok – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych.

Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama