Przewozy Regionalne poprawiają wyniki

Przewozy Regionalne ubiegły rok zakończyły stratą 140 – 170 mln zł. Ten chcą zakończyć wynikiem 30 mln zł poniżej zera

Publikacja: 10.03.2011 03:23

Województwo mazowieckie ma swoją spółkę zajmującą się kolejowymi przewozami pasażerskimi – Koleje Ma

Województwo mazowieckie ma swoją spółkę zajmującą się kolejowymi przewozami pasażerskimi – Koleje Mazowieckie.

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze na początku 2010 roku władze spółki samorządowej spółki kolejowej zapowiadały, że zeszły rok zakończy się zbilansowaniem przychodów i wydatków. Marszałkowie mieli pokryć 100 proc. kosztów zamawianych przez siebie pociągów. Tak się jednak kolejny rok z rzędu nie stało. – Strata za 2010 rok będzie wynosić 140 – 170 mln zł  – wszystko zależy do tego, czy władze województwa śląskiego dopłacą brakujące 30 mln zł wynikające z rozliczenia za zeszły rok – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych.

Sytuacji spółki nie poprawił fakt, że ostatnia umowa na finansowanie przewozów w 2010 roku została podpisana dopiero 29 grudnia zeszłego roku. Spóźnialskim było właśnie województwo śląskie. W sumie marszałkowie w zeszłym roku dopłacili do zamawianych przez siebie pociągów ponad 2,84 mld zł. W tym dotacje przekazane przez większość województw będą wyższe.

– Podpisaliśmy już 12 umów na finansowanie pociągów – mówi Piotra Olszewski. Zadeklarował też, że dopłacą w tym roku spółce 2,65 mld zł. – Warunki negocjujemy z kolejnymi trzema – dodaje.

W zeszłym roku w tym czasie porozumienia zostały zawarte tylko z siedmioma z 15 województw finansujących Przewozy Regionalne. Większość województw dorzuci do kasy spółki więcej niż w zeszłym roku – wyjątkiem wśród tych, które już podpisały umowy, są Podlasie, Świętokrzyskie i Wielkopolskie.

Spółka musi zbilansować bieżącą działalność jak najszybciej. Mając kilkusetmilionowy dług nie stać jej na dokładanie do organizowanych przewozów. – Umowy z większością wierzycieli są już podpisane. Brakuje tylko porozumienia ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe – wyjaśnia Olszewski.

Przewoźnik jest winny za korzystanie z torów już ponad 320 mln zł. W tym tygodniu odbyły się już dwa spotkania, na których władze obu kolejowych spółek próbowały ustalić sposób i terminy spłaty zaległych długów. – Następne w przyszłym roku. Najważniejsze, że jest wola porozumienia po obu stronach. Negocjacje idą w dobrym kierunku – podsumowuje Olszewski.

Jeszcze na początku 2010 roku władze spółki samorządowej spółki kolejowej zapowiadały, że zeszły rok zakończy się zbilansowaniem przychodów i wydatków. Marszałkowie mieli pokryć 100 proc. kosztów zamawianych przez siebie pociągów. Tak się jednak kolejny rok z rzędu nie stało. – Strata za 2010 rok będzie wynosić 140 – 170 mln zł  – wszystko zależy do tego, czy władze województwa śląskiego dopłacą brakujące 30 mln zł wynikające z rozliczenia za zeszły rok – mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów