Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki kontroli realizacji „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2011". Uczestniczące w nim gminy i powiaty wyremontowały i przebudowały 2,5 tys. km dróg. Powstało też 170 km nowych połączeń. To stan na rok 2009. W 2010 r. przebudowy i remonty objęły kolejne 2 tys. km dróg lokalnych. Realizacji inwestycji towarzyszy budowa oświetlenia, chodników i ścieżek rowerowych. Wszystko to wpływa na poprawę bezpieczeństwa – twierdzą autorzy raportu.
– W latach 2009 – 2010 dzięki programowi wyremontowano lub wybudowano 5634 km dróg (2429 km gminnych i 3205 km powiatowych – mówi Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. – Całkowita wartość inwestycji w tych latach wyniosła ponad 4 mld zł (około 2 mld zł dotacji z budżetu państwa oraz 2 mld zł wkładu własnego samorządów).
NIK zbadała inwestycje w 35 gminnych i powiatowych zarządach dróg. Ocena wypadła pozytywnie, choć ujawniono też liczne nieprawidłowości. Najpoważniejsze zarzuty dotyczą przede wszystkim nierzetelnego nadzoru inwestorskiego. Wskazują na to liczne usterki stwierdzone w trakcie odbiorów końcowych. Gminy i powiaty miały również trudności z wyegzekwowaniem od wykonawców ich usunięcia.
Siedmiu z 35 skontrolowanych zarządców dróg nie udokumentowało odbioru tzw. robót ulegających zakryciu, czyli spodniej warstwy nawierzchni drogi. Może to skutkować nie tylko ujawnieniem się w przyszłości wad, ale również koniecznością ponownego płacenia wykonawcy za ich usunięcie.
NIK zwraca również uwagę, że prawie połowa skontrolowanych zarządców dróg nie miała opracowanego obowiązkowego planu rozwoju sieci drogowej. Dlatego wyboru odcinków dróg do remontów lub przebudowy dokonywano często na podstawie tylko doraźnych wskazań.