Wnioski z sołectw wójt przyjmuje do 30 września

Tylko do końca miesiąca wójtowie będą przyjmowali wnioski dotyczące sposobu podziału środków pomiędzy jednostki pomocnicze gmin

Publikacja: 27.09.2011 04:45

Wnioski z sołectw wójt przyjmuje do 30 września

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Jeżeli sołtys ubiegający się o pieniądze z funduszu sołeckiego złoży dokumenty po 30 września, to wniosek nie zostanie uwzględniony w projekcie gminnego budżetu na 2012 r., a tym samym sołectwo środków nie otrzyma.

156 mln zł łącznie wydały gminy w 2010 r. na fundusze sołeckie. Skarb Państwa zwrócił im 35 mln zł

– Wniosku o przyznanie środków z funduszu nie może sporządzić i podpisać sołtys (w imieniu sołectwa) – mówi Karol Mojkowski, ekspert ze Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich. Ustawa o funduszu sołeckim wymaga bowiem podjęcia w tej sprawie uchwały przez zebranie wiejskie. – Inicjatywa w tej sprawie przysługuje sołtysowi, radzie sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnim mieszkańcom sołectwa – wyjaśnia Karol Mojkowski. Uchwalony wniosek sołtys przekazuje wójtowi celem uwzględnienia go w projekcie uchwały budżetowej.

Ustawa określa, co zawrzeć w treści. Przede wszystkim wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem. Dane niezbędne do sporządzenia wniosku, w szczególności informację o wysokości środków przewidzianych w funduszu dla danego sołectwa, każdy sołtys powinien od wójta otrzymać do 31 lipca.

Wniosek powinien określać również przedsięwzięcia, które sołectwo zamierza zrealizować. Pamiętać należy, że zgodnie z ustawą o funduszach sołeckich zadania takie powinny zaliczać się do zadań własnych gminy, być zgodne ze strategią rozwoju gminy oraz wpływać na poprawę warunków życia mieszkańców. – Środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej – wyjaśnia Karol Mojkowski. Niespełnienie tych wymagań zawsze skutkuje odrzuceniem wniosku.

A co w sytuacji, gdy sołtys – z różnych przyczyn – uchwalonego prawidłowo wniosku przekazać nie może? – Nie ma przeszkód, aby tej czynności technicznej dopełnił np. przewodniczący zebrania wiejskiego – wyjaśnia Mirosław Paczocha, członek kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie. – Pogląd, że w takiej sytuacji nie ma możliwości przekazania wójtowi wniosku, jest nieuzasadniony – dodaje.

Wójt, do którego wniosek wpłynął, ma siedem dni na jego odrzucenie, jeśli nie spełnia on wymogów określonych w ustawie. O swojej decyzji ma obowiązek powiadomić sołtysa. Ten może po otrzymaniu informacji o odrzuceniu podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta. Termin na dokonanie tej czynności wynosi również siedem dni.

W razie podtrzymania wniosku przez sołtysa rada gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Wójt związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.

Jak wyjaśnia RIO w Kielcach, ustawa o funduszu sołeckim nie daje kompetencji radzie gminy do przywracania terminu do złożenia przez sołtysa wniosku o uzyskanie środków z funduszu sołeckiego. Nie daje też sołtysowi prawa modyfikacji złożonego wniosku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.cyrankiewicz@rp.pl

Czytaj także w serwisie:

Jeżeli sołtys ubiegający się o pieniądze z funduszu sołeckiego złoży dokumenty po 30 września, to wniosek nie zostanie uwzględniony w projekcie gminnego budżetu na 2012 r., a tym samym sołectwo środków nie otrzyma.

156 mln zł łącznie wydały gminy w 2010 r. na fundusze sołeckie. Skarb Państwa zwrócił im 35 mln zł

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr