Reklama
Rozwiń
Reklama

Kto płaci za oświetlenie obwodnicy

Ani gminy, ani Generalna Dyrekcja Dróg nie chcą ponosić kosztów utrzymania latarni. Jest szansa, że spór ostatecznie rozstrzygnie Sąd Najwyższy

Publikacja: 23.02.2012 08:20

Spór, kto płaci za oświetlenie obwodnicy: gmina czy generalna dyrekcja dróg krajowych i autostrad do

Spór, kto płaci za oświetlenie obwodnicy: gmina czy generalna dyrekcja dróg krajowych i autostrad dotarł do Sądu Najwyższego

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Pytanie prawne, kto powinien płacić za oświetlenie dróg krajowych, a więc np. obwodnic, skierował do Sądu Najwyższego (sygnatura akt: IV Ca 593/11) jeden z sądów okręgowych. Chodzi o obwodnicę Słupska oddaną do użytkowania w 2010 r.

Bez znaczenia lokalnego

Generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad zażądał pokrycia rachunków za prąd niezbędny do jej oświetlenia od gminy Słupsk. Ta odmówiła. GDDKiA wystąpił więc przeciwko niej do sądu rejonowego o zapłatę ponad 24 tys. zł.

Sąd rejonowy oddalił powództwo GDDKiA. Według niego decydujące znaczenie ma ustalenie statusu prawnego spornego odcinka drogi. Z ustaleń sądu wynika, że jest to droga klasy S – ekspresowa. Potwierdza to jej oznaczenie znakiem D7. Nie jest to więc droga publiczna o charakterze ogólnodostępnym. Świadczą o tym też ograniczona liczba zjazdów z niej oraz to, że nie jest dostępna m.in. dla ruchu pieszego, rowerów itp. Taka droga zaspokaja potrzeby społeczne i gospodarcze kraju, ale już nie lokalne. Gmina płacić więc nie musi.

GDDKiA odwołał się do sądu okręgowego, a ten nabrał wątpliwości prawnych. W tym przypadku zasadnicze znaczenie ma – zdaniem sądu – art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 prawa energetycznego. Zgodnie z nim do zadań własnych gminy należy m.in. finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Ustęp 3 tego artykułu mówi natomiast, że wspomniane dwa przepisy nie obejmują autostrad i dróg ekspresowych w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych. Dlatego GDDKiA uważa, że art. 18 ust. 3 stosuje się wyłącznie do płatnych dróg ekspresowych i autostrad, a obwodnica Słupska do takich nie należy.

Wątpliwości prawne

Sąd okręgowy zauważył, że ustawa o autostradach płatnych przewiduje, iż nie wszystkie drogi ekspresowe muszą być płatne. Artykuł 18 ust. 3 prawa energetycznego jest zaś przepisem szczególnym i nie powinien być interpretowany rozszerzająco.

Reklama
Reklama

W ustawie brakuje też definicji drogi ekspresowej. Dlatego trzeba posiłkować się tą z art. 4 pkt 10 ustawy o drogach publicznych. Wynika z niej, że to droga przeznaczona wyłącznie do ruchu samochodowego wyposażona w jedną lub dwie jezdnie. Musi mieć wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami, w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się jednopoziomowe skrzyżowanie z drogami publicznymi. Powinna być wyposażona w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi. Droga ta należy do dróg o ograniczonej dostępności. Dlatego zdaniem sądu ważne jest udzielenie odpowiedzi na pytanie prawne przez Sąd Najwyższy: czy pod pojęciem drogi ekspresowej użytym w art. 18 ust. 3 prawa energetycznego należy rozumieć każdy rodzaj drogi ekspresowej, niezależnie od tego, czy ma ona status płatny czy nie?

Gminy walczą o swoje

Przypadek gminy Słupsk należy do tych najgłośniejszych.

Takich sporów jest jednak dużo więcej. Koszt utrzymania i oświetlenia dróg krajowych przez gminę sięga nawet kilkuset tysięcy złotych rocznie, a koszt oświetlenia obwodnic w skali całej Polski to 20 – 30 mln zł. Dlatego gminy starają się uniknąć tych wydatków. I tak podwrocławskie gminy nie chcą finansować oświetlenia obwodnicy Wrocławia. Podobny problem wystąpił w Garwolinie. Z kolei Siewierz (woj. śląskie) odmawia regulowania rachunków za prąd za oświetlenie węzła Podwarpie. Na ogół spory mają swój finał w sądzie. W wielu wypadkach gminy wygrywają.

Czytaj także w serwisie:

Samorząd

»

Reklama
Reklama

Pytanie prawne, kto powinien płacić za oświetlenie dróg krajowych, a więc np. obwodnic, skierował do Sądu Najwyższego (sygnatura akt: IV Ca 593/11) jeden z sądów okręgowych. Chodzi o obwodnicę Słupska oddaną do użytkowania w 2010 r.

Bez znaczenia lokalnego

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama