Zatem niewątpliwie istnieje prawna dopuszczalność udzielenia poręczenia przez gminę, z tym, że nie wynika z powyższego jaki jej organ miałby tego dokonać. Dlatego należy odnieść się do innych regulacji prawnych. Na uwagę zasługuje m.in. art. 94 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wynika z niego, że jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy. Łączna kwota poręczeń i gwarancji określana jest w uchwale budżetowej. Poręczenia i gwarancje, o których mowa w ust. 1, są terminowe i udzielane do określonej kwoty.
Natomiast w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i) ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym postanowiono, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących - ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym.
Wreszcie, w kontekście podanego stanu faktycznego należy przytoczyć treść art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 262 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych. Z pierwszej z norm wynika, że to wójt gminy wykonuje uchwały rady gminy. Z drugiej grupy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.) norm wynika z kolei, że czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego (o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2), oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. We wspomnianym wyżej ust. 2 ustawodawca określił, że czynności prawnych, o których mowa w ust. 1 (w tym poręczeń), w gminie dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta.
Na kanwie ww. regulacji prawnych istotne stanowisko zostało zawarte w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 28 lutego 2018 r. (Nr KI-411/92/18) również w stanie faktycznym, w którym gmina udzielała poręczenia spółdzielni socjalnej. Wynika z niego, że rada gminy nie ma możliwości udzielenia w formie uchwały zgody na udzielenie konkretnego poręczenia dla wybranego przez gminę podmiotu. Dalej zaznaczono, że: „Gmina może bowiem udzielać poręczeń, jednak zdaniem Kolegium Izby decyzja o udzieleniu przez gminę konkretnego poręczenia należy do wyłącznych kompetencji organu wykonawczego gminy. Powyższa konkluzja oznacza, że Rada Gminy Łużna nie może w tego rodzaju decyzjach zastępować wójta, ani wyznaczać wójtowi essentialie do przyszłej (konkretnej) umowy, w której Gmina udzieli poręczenia".
Wniosek
Rada gminy nie ma kompetencji do wyrażenia zgody na poręczenia dla spółdzielni socjalnej środków uzyskanych tytułem dofinansowania z programu pomocowego. Jest to ustawowa domena wójta, jako organu wykonawczego gminy. Rada gminy może jedynie określić maksymalną wysokość poręczeń udzielanych w roku budżetowym przez wójta gminy.
Autor jest radcą prawnym