Udzielenie pożyczki z budżetu gminy konkretnemu podmiotowi - kto decyduje

Udzielenie z budżetu gminy pożyczki konkretnemu podmiotowi, na określony cel i na konkretnych warunkach, należy do kompetencji wójta gminy. Wskazując w uchwale podmiot, któremu udziela się pożyczki rada przekroczy swoje kompetencje.

Publikacja: 30.04.2019 06:00

Udzielenie pożyczki z budżetu gminy konkretnemu podmiotowi - kto decyduje

Foto: Adobe Stock

- Nasza rada gminy zamierza podjąć uchwałę w sprawie pożyczki dla klubu sportowego działającego na terenie gminy. Jako podstawę chcemy wskazać art.. 18 ust. 2 pkt 9 lit i. ustawy samorządowej. Czy będzie to legalne? Czy izba obrachunkowa może taką uchwałę podważyć?

Pytanie dotyczy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, warto więc przytoczyć treść tego przepisu. Zgodnie z nim, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym.

Czytaj także: O trybie udzielenia pożyczki decyduje wójt

Na kanwie ww. regulacji ukształtowało się bogate orzecznictwo sądowe i nadzorcze regionalnych izb obrachunkowych. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 26 października 2011 r. (sygn. akt II SA/Ke 614/11 wskazano: „Przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) dawał radzie gminy wyłączne uprawnienie do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu w zakresie ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym".

Co istotne, wspomniana uchwała nie stanowi samoistnej podstawy do zaciągania (udzielenia) przez jednostkę samorządu terytorialnego pożyczki, zobowiązania te bowiem muszą mieć umocowanie w uchwale budżetowej stanowiącej podstawę prowadzenia gospodarki finansowej w danym roku budżetowym.

Z kolei, w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z 22 maja 2014 r. (Nr 0102-111/14) podkreślono: „Czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji dokonuje w gminie burmistrz. Do wyłącznej kompetencji rady miejskiej należy natomiast ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym (a nie podejmowanie uchwał w konkretnych sprawach)".

Natomiast w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z 7 maja 2014 r. (Nr XI/28/2014) podano: „Udzielenie z budżetu gminy pożyczki konkretnemu podmiotowi, na określony cel i na konkretnych warunkach, należy do kompetencji wójta gminy. Wskazując podmiot, któremu udziela się pożyczki, jej wysokość oraz cel, rada gminy przekroczyła swoje kompetencje i naruszyła art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy o samorządzie gminnym".

Wreszcie, w kontekście zapytania warto odnotować stanowisko podane w jednym z najnowszych rozstrzygnięć nadzorczych z podanego zakresu przedmiotowego. Chodzi o uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 31 października 2018 r. (Nr KI-411/217/18). W uzasadnieniu tej uchwały (tematyka zbliżona zakresowo do podanej w zapytaniu gminy) wskazano zaś, że taka uchwała została podjęta bez podstawy prawnej i stanowi naruszenie art. 30 ust. 1 w zw. z ww. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i oraz art. 262 ustaw 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.).

Z ww. art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa. Przepis ten statuuje ogólną kompetencję wykonawczą wójta w strukturze gminnej. Zgodnie zaś z art. 262 ust. 1 – 2 ustawy o finansach publicznych - czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.

Czynności prawnych (o których mowa w ust. 1), w gminie dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Finalnie, izba obrachunkowa stwierdziła nieważność uchwały rady gminy w sprawie udzielenia pożyczki dla klubu sportowego, wskazując jednocześnie w uzasadnieniu, że rada gminy nie może zastępować wójta gminy w udzielaniu pożyczki.

Wniosek

W razie podjęcia, uchwała z wysokim prawdopodobieństwem, będzie prawnie wadliwa. Będzie to skutkowało stwierdzeniem jej nieważności przez właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową w trybie regulacji ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Rola rady ogranicza się do podjęcia uchwały w trybie wskazanego w zapytaniu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy o samorządzie gminnym oraz w odpowiednim zabezpieczeniu środków w samym budżecie gminy.

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 509)

Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 561 ze zm.)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr