Rada Gminy Wojcieszków, uchwalając statut gminnego ośrodka pomocy społecznej, w jednym z zapisów wskazała, że ośrodek wykonuje zadania wynikające z ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Wojewoda lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdził, że rada gminy nie miała prawa zamieścić takiej regulacji. Katalog zadań gminy w świadczeniu pomocy społecznej został przez ustawodawcę określony enumeratywnie w art. 17 i 18 ustawy o pomocy społecznej. Ustawodawca nie przewidział wśród nich prowadzenia spraw związanych z wypłatą dodatków mieszkaniowych.

Wojewoda podkreślił, że wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy (art. 9a ustawy o dodatkach mieszkaniowych), nie jest natomiast zadaniem należącym do świadczenia pomocy społecznej.

W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o dodatkach mieszkaniowych, dodatek ten przyznaje na wniosek osoby uprawnionej wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej. Organ ten może upoważnić inną osobę do wydawania decyzji w sprawach dodatku mieszkaniowego, upoważnienie takie ma jednak charakter fakultatywny i stanowi ono formę pełnomocnictwa administracyjnego do działania w imieniu organu upoważniającego, które nie oznacza przeniesienia kompetencji z organu na podmiot upoważniony i które w każdej chwili może być cofnięte.

O niedopuszczalności przekazania spraw dodatków mieszkaniowych do właściwości ośrodka pomocy społecznej wypowiedział się również NSA w wyrokach z  29 marca 1997 (SA/Ka 2816/05) oraz z 27 czerwca 2002 (II SA/Lu 429/02). W aktualnym stanie prawnym wciąż nie ma podstawy do obciążenia ośrodków pomocy społecznej zadaniami związanymi z wypłatą dodatków.