Na wczorajszym posiedzeniu Rada Ministrów zaakceptowała projekt założeń do ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego autorstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Przewiduje on przede wszystkim usprawnienie procedur poprzez wprowadzenie elektronicznej rejestracji.
Informatyzacja USC
Obecnie obowiązuje zasada, że rejestr stanu cywilnego prowadzony jest w formie papierowej. W efekcie o akt urodzenia trzeba prosić w urzędzie właściwym ze względu na miejsce przyjścia na świat. Założenia przesądzają o informatyzacji aktów stanu cywilnego. Co ważne, wszystkie urzędy stanu cywilnego mają mieć jednolity system teleinformatyczny. Informatyzacja ma ruszyć od 1 stycznia 2015 r.
100 lat należy przechowywać księgi stanu cywilnego dotyczące rejestracji urodzin
Oznacza to, że akty: urodzeń, małżeństw i zgonów będą rejestrowane w systemie elektronicznym. Dostęp do nich mieliby wszyscy kierownicy urzędów stanu cywilnego. Dzięki temu w dowolnym USC będzie można otrzymać papierowy odpis aktu, niezależnie od tego, gdzie jest on przechowywany. Jeśli obywatel poprosi o odpis w postaci elektronicznej, to otrzyma go bez wizyty w urzędzie.
Piotr Gryska, wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji, zwraca jednak uwagę, że w projekcie należałoby doprecyzować m.in., czy informatyzacja rejestracji stanu cywilnego ma dotyczyć wszystkich aktów, czy tylko tych nowych i kontynuację formy papierowej w już istniejących.