Wydatkowanie środków z funduszu sołeckiego na wycieczki i imprezy

Z funduszu sołeckiego można finansować imprezy okolicznościowe (kulturalne) pod warunkiem, że wpisują się w charakter zadań własnych gminy. Dotyczy to także wyjazdów mieszkańców gminy. Finansowanie z tego źródła wycieczek integracyjnych pracowników, nie posiada przymiotu któregokolwiek z ustawowych zadań własnych gminy.

Publikacja: 25.07.2017 02:00

Wydatkowanie środków z funduszu sołeckiego na wycieczki i imprezy

Foto: 123RF

W naszej gminie mamy problem z wydatkowaniem środków funduszu sołeckiego. Chodzi o to czy środki tego funduszu mogą być przeznaczone na organizację imprez okolicznościowych (kulturalnych) oraz wycieczki integracyjne pracowników czy mieszkańców np. do muzeum? Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a art. 7 ustawy samorządowej ma otwarty katalog zadań.

Po pierwsze, zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim (dalej uofs), środki z niego pochodzące przeznacza się na realizację przedsięwzięć będących zadaniami własnymi gminy, które służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy (art. 2 ust. 6 uofs) lub które będą przeznaczone na działania polegające na usunięciu skutków klęski żywiołowej (ust. 7). Z kolei art. 7 ustawy z o samorządzie gminnym (dalej uosg) zawiera katalog zadań własnych jednostki samorządowej, do którego należą m.in. sprawy z zakresu kultury (ust. 1 pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (ust. 1 pkt 10), wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (ust. 1 pkt 17) i promocji gminy (ust. 1 pkt 18).

Po drugie, warto zauważyć, że w kontekście podanego stanu faktycznego nie sposób udzielić jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Bez znajomości bowiem wniosku sołectwa i stanowiska zebrania wiejskiego trudno wskazać, czy wymienione przedsięwzięcia są zadaniami własnymi gminy, w jakim zakresie będą służyć poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Po trzecie, niezależnie od powyższego warto jednak zauważyć, że w przypadku wspomnianego pytania, dotyczącego finansowania imprez okolicznościowych (kulturalnych), należy zwrócić uwagę, czy mają one charakter otwarty i czy są one dostępne dla potencjalnej grupy odbiorców. Wydaje się, że tylko w sytuacji, gdy ww. przesłanka zostanie spełniona, dopuszczalne będzie udzielenie wsparcia finansowego, jako zadania polegającego np. na promocji danej jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym). Imprezę okolicznościową – spełniającą powyższy warunek – w zależności od jej tematyki można powiązać również z wykonywaniem zadania gminy w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 uosg) lub kultury fizycznej (art. 7 ust. 1 pkt 10 uosg). Zatem, impreza okolicznościowa (kulturalna) będzie związana z wykonywaniem zadania własnego danej gminy w zależności od tego, jak będzie ona organizowana i czego będzie dotyczyła. Takie stanowisko wynika również z pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 20 maja 2014 r. (znak RP.0441/38/39/ 34313/2014).

Po czwarte, odnośnie wyjazdu integracyjnego pracowników należy stwierdzić, że jego celem jest zaspokajanie indywidualnych potrzeb jego uczestników, a nie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W takim też przypadku nie zostaje spełniony warunek określony w art. 2 ust. 6 uofs, zgodnie z którym środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Inaczej jednak może się przedstawiać kwestia wyjazdu mieszkańców gminy do muzeum. W zbliżonym zakresie (wyjazd do ogrodu dendrologicznego) wypowiedziała się trafnie Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie, w piśmie z 16 maja 2016 r. (znak K.0542.ZF.28.KK.2015) akcentując, że: „Kolegium nie wykluczyło możliwości finansowania z funduszu sołeckiego opisanego wyżej zadania stwierdzając jednocześnie, iż o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego rozstrzyga ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301, ze zm.), w szczególności art. 2 ust. 6 stanowiący, iż środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które (...) są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy."

Po piąte, katalog zadań gminy zapisany w art. 7 uosg nie może stanowić samoistnej podstawy do ustanowienia wydatków. Wprawdzie jednostki samorządu terytorialnego mają szeroki oraz konstytucyjnie zagwarantowany i sądownie chroniony zakres samodzielności, jednak w dziedzinie planowania i wydatkowania środków budżetowych jednostki te mogą działać wyłącznie i ściśle w granicach określonych konkretnymi przepisami, a nie na zasadzie domniemania takich uprawnień, np. z art. 18 ust. 1 uosg. Przepis ów stanowi zaś, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

—Marcin Nagórek

podstawa prawna: Ustawa z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr