Gminy mogą oszczędzać nie tylko na grupowych zakupach energii

Większa konkurencja powoduje, że oferowane przez wykonawców ceny są niższe. W konsekwencji gmina może realizować inwestycje taniej.

Publikacja: 20.02.2013 08:50

W jaki sposób spowodować, aby w ogłaszanych przez miasto przetargach startowało więcej niż trzech – pięciu wykonawców? Nad takim pytaniem zastanawiały się władze Jarocina i doszły do wniosku, że podstawową przeszkodą dla przedsiębiorców są zbyt wyśrubowane wymagania uczestniczenia w przetargach.

– Do tej pory warunki zamówień publicznych były tak skonstruowane, że niewiele podmiotów mogło wystartować w przetargu – mówi Mikołaj Kostka, wiceburmistrz Jarocina. – W latach 2007– 2012 organizowaliśmy od pięciu do siedmiu przetargów rocznie. Startowało w nich od pięciu do ośmiu wykonawców. Po zmianach ogłosiliśmy dziewięć przetargów, do których zgłosiło się 62 oferentów – dodaje.

1,3 mln zł ma zaoszczędzić w 2013 r. Jarocin, stosując nowe zasady udzielania zamówień

Przede wszystkim miasto postanowiło dopuścić do zamówień także te firmy, które nie legitymują się certyfikatami ISO 9001 i 14001. Złagodzone zostały wymagania dotyczące doświadczenia czy obowiązku wykazania, że firma realizowała już zamówienie o określonej wartości.

– Staramy się też dzielić zamówienia. To zwiększa ich dostępność także dla lokalnych firm – wskazuje wiceburmistrz. – Przykładowo, zamiast udzielać jednego zamówienia na remont szosy asfaltowej, chodników i dróg gruntowych, ogłaszamy trzy przetargi – wyjaśnia.

Te wszystkie działania mają przynieść wymierne oszczędności. W 2013 r. ma to być 1,3 mln zł.

– Oczywiście, rygorystyczne wymagania stawiane wykonawcom ograniczają ich krąg i powodują, że cena realizacji zamówienia jest wyższa – zauważa Grzegorz Karwatowicz z kancelarii GWW Woźny i Wspólnicy. – Z drugiej jednak strony posiadanie przez wykonawcę certyfikatów ISO czy legitymowanie się określonym doświadczeniem w wykonywaniu robót daje rękojmię należytego wykonania usługi – zwraca uwagę.

Jednocześnie ekspert zaznacza, że jedynym obligatoryjnym kryterium oceny oferty przewidzianym w ustawie o zamówieniach publicznych jest cena.

– Oznacza to, że gmina może, ale nie musi korzystać z innych – wyjaśnia ekspert.

– Zdajemy sobie sprawę z ryzyka i dlatego, rezygnując z wymagań, zabezpieczamy się przed nienależytą realizacją zamówienia, stosując system kar umownych – podkreśla Mikołaj Kostka.

Nie tylko Jarocin liczy wydawane w przetargach pieniądze. Gminy z powodzeniem stosują grupowe zakupy energii (np. Sosnowiec – oszczędność 23 mln zł w ciągu dziesięciu lat) bądź też, jak np. Głogów, udzielają zamówień za pomocą aukcji elektronicznej (rewitalizacja osiedla Żary – oszczędność 3,5 mln zł).

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"