Sankcja nieważności decyzji administracyjnej bywa bardzo dotkliwa, zwłaszcza jeżeli dotyczy istotnej sfery praw lub obowiązków danego podmiotu. Podstawy tego nadzwyczajnego trybu wzruszania rozstrzygnięć organów administracji zostały wobec tego ściśle określone w art. 156 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego. Przełamanie domniemania legalności decyzji i podważenie jej stabilności ze skutkiem ex tunc (z mocą wsteczną) może zatem nastąpić wyjątkowo.
Przesłanki negatywne
Nawet jednak kwalifikowana wada decyzji administracyjnej nie musi oznaczać automatycznego wyeliminowania jej z obrotu. Przedmiotowy rygor doznaje bowiem złagodzenia poprzez wprowadzone w art. 156 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego przesłanki negatywne w postaci upływu czasu oraz wywołania przez decyzję nieodwracalnych skutków prawnych. Ich wystąpienie powoduje, iż nie stwierdza się nieważności decyzji administracyjnej, pomimo jej wadliwości.
Dodać przy tym należy, iż przesłanka nieodwracalnych skutków prawnych dotyczy wszystkich przypadków ujętych w art. 156 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. W sytuacji zaistnienia którejkolwiek z nich i jednoczesnego wywołania przez decyzję wspomnianych skutków – rozstrzygnięcie to pozostaje w obrocie prawnym.
Ważne
Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera definicji legalnej „nieodwracalnych skutków prawnych", ani nawet nie wskazuje kryteriów, na podstawie których należy identyfikować wskazane skutki, czy też odróżniać skutki prawne „odwracalne" od „nieodwracalnych". Znaczenie tego pojęcia i jego przykłady pojawiają się w orzecznictwie sądowym jako wynik stosowania prawa na tle konkretnego stanu faktycznego.
Nie każdy skutek uniemożliwi stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej, ale jedynie taki, który będzie miał charakter prawny i jednocześnie nieodwracalny.