Miejsca, w których zakaz bądź ograniczenie sprzedaży, podawania, czy spożywania napojów alkoholowych wynika z woli ustawodawcy, wymieniono w art. 14 ust. 1-5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej u.w.t.) – patrz ramka. Miejsca, do których ustawodawca zabronił wnoszenia napojów alkoholowych, wskazano w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Kiedy dopuszczalne ograniczenia
Dodatkowo, w innych, niewymienionych w u.w.t. miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych (art. 14 ust. 6 u.w.t.).
Przykład:
Rada gminy rozważa podjęcie uchwały zakazującej sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na dworcach kolejowych i autobusowych. Jednak taki zakaz wynika już jednak z art. 14 ust. 1 pkt 4 u.w.t., zgodnie z którym zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w środkach i obiektach komunikacji publicznej, z wyjątkiem wagonów restauracyjnych i bufetów w pociągach, w których dopuszcza się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 3 kwietnia 2014 r. (sygn. II SA/Go 148/14), wykładnie gramatyczna i celowościowa tego przepisu prowadzą do wniosku, że dworce kolejowe i autobusowe są obiektami komunikacji publicznej.
W wyroku WSA w Warszawie z 20 lutego 2006 r. (sygn. VI SA/Wa 2134/05) zwrócono jednak uwagę, że jako obiekty komunikacji publicznej można traktować tylko te obiekty, które wprost, bez żadnych wątpliwości i zabiegów interpretacyjnych służą komunikacji publicznej i są jej częścią. Takimi obiektami są np. dworce i przystanki. Natomiast inne obiekty, które służą również innym celom niż komunikacja publiczna np. ułatwieniu komunikacji między obiektami, nie stanowią obiektów komunikacji publicznej. Za obiekt komunikacji publicznej nie można więc uznać np. przejścia podziemnego łączącego budynek dworca autobusowego z dworcem kolejowym. Przejście podziemne pod dworcami służy wprawdzie dojściu pasażerów do tych dworców i mieszczących się w nich kas biletowych i przystanków (peronów), ale służy również innym celom (dojściu do ulic).
Niedopuszczane jest wprowadzanie zakazu, jeśli wynika to wprost z przepisów sutawy.