Wieść gminna może być drukowana

Gmina może wydawać gazetę, pod warunkiem że będzie ona służyć wykonywaniu jej zadań własnych

Publikacja: 10.11.2008 04:15

Wieść gminna może być drukowana

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Red

Prawo jednostek samorządu terytorialnego do wydawania prasy lokalnej wynika wprost z przepisów ustawy Prawo prasowe. Samorządy muszą jednak działać w ramach swoich kompetencji oraz powierzonych im do realizacji zadań. Ponieważ wydawanie prasy lokalnej nie mieści się w granicach określonych m.in. przepisami ustaw ustrojowych, dlatego nie może być celem samym w sobie. Może być natomiast doskonałym środkiem służącym realizacji ustawowych zadań własnych polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w obszarze kultury, wspierania i upowszechniania idei samorządowej czy promocji gminy.

W takiej gazecie muszą być zatem publikowane materiały prasowe istotne dla funkcjonowania społeczności lokalnej, prezentujące ważne informacje, problemy i wydarzenia dotyczące wspomnianych zagadnień lub innych mieszczących się w zakresie zadań gminy, powiatu czy województwa samorządowego.

[srodtytul]Treść uchwały rady...[/srodtytul]

Decyzja o utworzeniu i wydawaniu gazety gminnej powinna być wyrażona w formie uchwały rady gminy (art. 18 ustawy o samorządzie gminnym). Co istotne, uchwała taka musi się wyraźnie odwoływać do konkretnych zadań publicznych (wspomniane przykładowo zadania związane z kulturą, wspieraniem i upowszechnianiem idei samorządowej czy promocji gminy). Brak tego elementu może skutkować np. negatywną oceną działalności finansowej gminy przez regionalną izbę obrachunkową.

W uchwale powinny się znaleźć dodatkowe postanowienia o charakterze techniczno-organizacyjnym, takie jak:

- tytuł gazety i jej wydawca (gmina),

- siedziba redakcji (może być w urzędzie gminy),

- sposób dystrybucji i nakład (wystarczy ogólne sformułowanie o tym, że nakład będzie pozostawał w proporcji do przyznanych na ten cel środków),

- częstotliwość ukazywania się,

- wskazanie sposobu powołania redaktora naczelnego (redaktora może zatrudniać wójt), ewentualnie również rady programowej (jeśli jej istnienie zostanie uznane za celowe),

- wskazanie osoby wykonującej powziętą uchwałę, w tym dokonującą zgłoszenia tytułu do rejestru prasowego (powinien to być wójt).

[srodtytul]...i jej podstawa prawna[/srodtytul]

Tak zakreślona treść uchwały implikuje konieczność wskazania – jako podstaw prawnych – przepisów o samorządzie gminnym, w których znajduje się wyliczenie zadań własnych gminy (np. art. 5b ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 9, 17, 18 ustawy o samorządzie gminnym), a także przepisu przewidującego domniemanie kompetencji rady gminy – jako podstawy prawnej uregulowania spraw określonych w uchwale właśnie przez radę (art. 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto podstawy prawne uchwały powinny uzupełniać następujące przepisy prawa prasowego: art. 8 ust. 1 określający krąg podmiotów mogących być wydawcą (osoby prawne, fizyczne i inne jednostki organizacyjne) oraz – jeśli zdecydowano się powołać radę programową gazety – art. 25 ust. 7 stanowiący, że przy redakcji może też działać rada redakcyjna (programowa, naukowa) jako organ opiniodawczo-doradczy redaktora naczelnego.

[srodtytul]Prasę trzeba zarejestrować[/srodtytul]

Po wykonaniu uchwały (zwłaszcza po ustanowieniu redaktora naczelnego) należy przygotować wniosek o rejestrację tytułu prasowego. Wniosek, zgodnie z art. 20 ust. 2 prawa prasowego, powinien zawierać:

- tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

- dane osobowe redaktora naczelnego,

- określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,

- częstotliwość ukazywania się czasopisma.

Wniosek należy złożyć w sądzie okręgowym właściwym miejscowo dla siedziby gminy-wydawcy. Dodać warto, że wydawanie gazety można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia. Na etapie wydawania gazety należy baczyć, aby każdy jej kolejny numer służył zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej zgodnie z zakresem zadań określonym w uchwale rady gminy. Z możliwości wydawania własnej gazety z sukcesem korzysta wiele samorządów.

[ramka][b]RIO o dotacji dla gazety gminnej[/b]

„Rada Gminy przeznaczyła kwotę na dotację do wydawanej »Gazety Gminnej«. Treść uchwały nie odwołuje się do wykonywania przez wydawcę »Gazety Gminnej« jakichkolwiek zadań publicznych o znaczeniu lokalnym, związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wydatek ten nie może być więc uznany za służący realizacji zadania własnego gminy, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym".[/ramka]

[i]Roman Nowosielskiadwokat, partner w Kancelarii Nowosielski, Gotkowicz i partnerzy w Gdańsku

Krzysztof Szocikprawnik w Kancelarii Nowosielski, Gotkowicz i partnerzy w Gdańsku[/i]

Prawo jednostek samorządu terytorialnego do wydawania prasy lokalnej wynika wprost z przepisów ustawy Prawo prasowe. Samorządy muszą jednak działać w ramach swoich kompetencji oraz powierzonych im do realizacji zadań. Ponieważ wydawanie prasy lokalnej nie mieści się w granicach określonych m.in. przepisami ustaw ustrojowych, dlatego nie może być celem samym w sobie. Może być natomiast doskonałym środkiem służącym realizacji ustawowych zadań własnych polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w obszarze kultury, wspierania i upowszechniania idei samorządowej czy promocji gminy.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów