Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458) wójt, burmistrz, prezydent miasta otrzymują dodatkowe wynagrodzenie roczne, czyli tzw. trzynastki.
Zasady ich wypłaty reguluje ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek państwowej sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080).
Ile tego będzie
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) nabywa prawo do trzynastki na takich samych zasadach jak inni zatrudnieni w budżetówce, którzy ją dostają po przepracowaniu u pracodawcy całego roku kalendarzowego.
U wójta (burmistrza, prezydenta miasta) chodzi o pełnienie funkcji przez cały rok kalendarzowy. Jeśli jednak nie spędzi na tym stanowisku pełnego roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki proporcjonalnie do okresu przepracowanego. Warunek – musi on wynieść co najmniej sześć miesięcy.
Wysokość trzynastki ustala się jako 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje ta wypłata. Oblicza się to z wynagrodzenia zasadniczego, innych świadczeń ze stosunku pracy przyjmowanych do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Przy „niepełnej” trzynastce jej wysokość ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego.