Trzynastka dla wójta za 2011 r.

Do 31 marca 2012 r. wójtowie powinni otrzymać trzynastki. O ich przyznaniu przesądzają przepisy, a nie rada gminy. Nie powinna więc w tej sprawie podejmować odrębnej uchwały

Publikacja: 14.02.2012 07:20

Trzynastka dla wójta za 2011 r.

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458) wójt, burmistrz, prezydent miasta otrzymują dodatkowe wynagrodzenie roczne, czyli tzw. trzynastki.

Zasady ich wypłaty reguluje ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek państwowej sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080).

Ile tego będzie

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) nabywa prawo do trzynastki na takich samych zasadach jak inni zatrudnieni w budżetówce, którzy ją dostają po przepracowaniu u pracodawcy całego roku kalendarzowego.

U wójta (burmistrza, prezydenta miasta) chodzi o pełnienie  funkcji przez cały rok kalendarzowy. Jeśli jednak nie spędzi na tym stanowisku pełnego roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki proporcjonalnie do okresu przepracowanego. Warunek – musi on wynieść co najmniej sześć miesięcy.

Wysokość trzynastki ustala się jako 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje ta wypłata. Oblicza się to z wynagrodzenia zasadniczego, innych świadczeń ze stosunku pracy przyjmowanych do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Przy „niepełnej” trzynastce jej wysokość ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego.

Kto wylicza

Obliczanie wynagrodzenia rocznego (sprawdzanie, czy wójt spełnia warunki do jego otrzymania) to zadanie służb kadrowych jednostki. U wójta (burmistrza, prezydenta miasta) sytuacja jest ciekawa ze względu na art. 8 ustawy o pracownikach samorządowych.

Zgodnie z nim pracodawcą wójta jest urząd gminy, a czynności z zakresu prawa pracy dotyczące nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wykonuje przewodniczący rady gminy, natomiast wynagrodzenie ustala wójtowi rada gminy w drodze uchwały. Przepis ten budził wątpliwości, czy wynagrodzenie ustalane przez radę w uchwale obejmuje swoim zakresem też trzynastkę wójta.

Art. 8 ustawy o pracownikach samorządowych jednoznacznie mówi o „ustalaniu wynagrodzenia wójta”. Zatem to rada gminy decyduje o wysokości przyznanego mu wynagrodzenia (w granicach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych). Uchwała rady gminy w tym zakresie to wyraz jej woli o przyznaniu wójtowi pensji w takiej, a nie w innej wysokości.

Natomiast zasady przyznawania trzynastek oraz jej wysokość z góry określają przepisy. Do obowiązków pracodawcy należy jedynie sprawdzenie, czy pracownik nabył prawo do dodatkowego rocznego wynagrodzenia i w jakiej wysokości. Nie jest to jego uznaniowa decyzja.

Rada gminy nie powinna zatem podejmować uchwały o przyznawaniu wójtowi trzynastki, bo z prawnego punktu widzenia nie ma do tego umocowania. Nie podejmuje o tym samoistnej decyzji, może jedynie stwierdzić, że wójt otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie roczne w określonej wysokości. To jednak zbędne mnożenie papierów. Takie stanowisko niejednokrotnie prezentowały sądy administracyjne i Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Krótsze zatrudnienie, a trzynastka się należy

Przepracowania co najmniej sześciu miesięcy pozwalających nabyć prawo do wynagrodzenia rocznego nie wymaga się w przypadkach:

• nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej),

• zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące,

• powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej,

• rozwiązania stosunku pracy w związku z:

– przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,

– przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,

– likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,

– likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją,

• podjęcia zatrudnienia:

– w wyniku przeniesienia służbowego,

– na podstawie powołania lub wyboru,

– w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,

– w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,

– po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej,

• korzystania:

– z urlopu wychowawczego,

– z urlopu dla poratowania zdrowia,

– przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego,

• wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

 

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"