Reklama

Udzielanie dopłat do taryf, to czynność wewnętrzna gminy

Przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym VAT.

Publikacja: 29.11.2016 01:00

Udzielanie dopłat do taryf, to czynność wewnętrzna gminy

Foto: www.sxc.hu

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 31 października 2016 r. (sygn. 2461-IBPP3.4512.528.2016.1.MD) kwestię uznania dopłat do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przekazywanych przez gminę zakładowi budżetowemu za element podstawy opodatkowania, w okresie po podjęciu przez nią rozliczeń podatku VAT w modelu scentralizowanym. Gmina jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W jej strukturze organizacyjnej funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK) posiadający status gminnego zakładu budżetowego. Przedmiotem działalności ZGK jest wykonywanie zadań własnych gminy o charakterze użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej m.in. zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Z uwagi na dotychczasową jednolitą praktykę organów podatkowych, ZGK był (i jest) zarejestrowany jako odrębny od gminy podatnik VAT i w składanych przez siebie deklaracjach VAT (z podaniem własnego numeru NIP) wykazywał podatek VAT należny z tytułu dokonywanej sprzedaży.

W zakresie usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, za świadczone usługi gmina pobiera opłaty od mieszkańców (za pośrednictwem ZGK). Opłaty te wynikają z taryfy zatwierdzonej przez radę gminy w formie uchwały i kalkulowane są w ten sposób, że ich wysokość zależy od ilości (m3) odprowadzonych ścieków lub doprowadzonej wody od/do danego mieszkańca. Aby mieszkaniec gminy nie był w całości obciążany kosztem powyższych usług, a jednocześnie na konto ZGK wpływała pełna kwota wynikająca z taryfy, system opłat w tym zakresie był (i nadal jest) zorganizowany w ten sposób, że część kosztów za powyższe usługi ponosi mieszkaniec, część natomiast finansowana jest przez gminę. Przelewała ona zatem na konto ZGK odpowiednią kwotę celem uzupełnienia opłaty wpłacanej przez mieszkańca do wysokości taryfy ustalonej przez radę gminy.

Z uwagi na to, że ZGK był traktowany jako odrębny od gminy podatnik VAT, traktował on kwoty przelewane przez gminę jako dotację uzyskaną od osoby trzeciej i z tego tytułu odprowadzał podatek VAT należny. W świetle wyroku TSUE gmina zamierza scentralizować rozliczenia VAT gminy oraz ZGK za okresy nieobjęte przedawnieniem, a od dnia 1 stycznia 2017 r. rozpocząć na bieżąco rozliczanie VAT w oparciu o model scentralizowany, tj. z uwzględnieniem obrotów (a także nabyć) osiąganych za pośrednictwem ZGK oraz jednostek budżetowych gminy.

Ponieważ czynności wykonywane pomiędzy gminą i jej jednostkami oraz zakładem budżetowym (w zakresie centralizacji wstecznej jak i bieżącej) powinny zostać uznane w świetle przywołanych orzeczeń za niepodlegające opodatkowaniu VAT, gmina powzięła wątpliwość, czy dopłaty do stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków w dalszym ciągu powinny być traktowane jako dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę (tj. element podstawy opodatkowania) i tym samym, czy prawidłowe jest dokonywanie rozliczeń VAT należnego z tego tytułu. Sama stanęła na stanowisku, że po przeprowadzeniu centralizacji dopłaty te nie powinny być uznawane za stanowiące element podstawy opodatkowania i tym samym gmina nie powinna wykazywać z tego tytułu VAT należnego. W świetle centralizacji VAT, dopłaty te należy bowiem uznać jako udzielane „samemu sobie".

Powyższe stanowisko dyrektor izby skarbowej uznał za prawidłowe. Wskazał, że w świetle orzecznictwa TSUE oraz uchwały NSA zarówno jednostki budżetowe, jak i zakłady budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o podatku VAT. Wszelkie czynności wykonywane przez nie na rzecz osób trzecich powinny być w związku z tym rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, czynności dokonywane w ramach tych jednostek zaś mają charakter wewnętrzny. Przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle podatkowi VAT. Świadczenie składające się na istotę usługi zakłada bowiem istnienie dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, tj. dwóch odrębnych podmiotów.

Reklama
Reklama

Mając na uwadze wnioski płynące z ww. orzeczenia TSUE oraz ww. uchwały NSA stwierdzić należy, że z racji braku możliwości uznania zakładu budżetowego za odrębnego od gminy podatnika podatku VAT nie występuje wzajemne świadczenie pomiędzy dwoma podatnikami. W konsekwencji nie występuje żadna czynność, dla której gmina występowałaby w charakterze podmiotu świadczącego usługę na rzecz tego zakładu. Dostawa wody i odbiór ścieków na rzecz mieszkańców jest dostawą wody i odbiorem ścieków dla potrzeb własnych gminy, a nie świadczeniem na rzecz innego podmiotu, tj. zakładu budżetowego. Po dokonanej centralizacji to gmina, będąca podatnikiem podatku VAT, a nie zakład, będzie świadczyła odpłatnie usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców.

Natomiast udzielanie dopłat do taryf, będących przedmiotem zapytania, będzie stanowiło czynność wewnętrzną gminy. Tym samym rozliczenia pomiędzy gminą, a ZGK należy traktować jako czynności wykonywane poza zakresem podatku VAT. Przekazywane przez gminę na rzecz ZGK dopłaty do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie stanowią/nie będą stanowiły w związku z tym elementu podstawy opodatkowania i gmina nie powinna wykazywać z tego tytułu podatku VAT należnego, a dokonane z tego tytułu przepływy finansowe uznać należy za pozostające poza zakresem VAT.

Komentarz

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w MDDP

W mojej ocenie przedstawiona interpretacja jest właściwa. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą podatnik dokonujący dostawy towarów lub będący usługodawcą otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika. W modelu przed centralizacją, gdzie zakład budżetowy był traktowany dla potrzeb podatku VAT jako odrębny podatnik, dopłaty otrzymywane przez ZGK od gminy faktycznie stanowiły tzw. płatność od osoby trzeciej (innego podatnika VAT) i jeśli tylko miały bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez ZGK, zwiększały podstawę opodatkowania dla tych dostaw. W modelu scentralizowanym natomiast kryteria te nie zostaną spełnione, tj. dopłaty przekazywane przez gminę ZGK nie będą dopłatą „otrzymywaną przez podatnika od osoby trzeciej", lecz formą wewnętrznych rozliczeń dokonywanych w ramach gminy jako jednego podatnika VAT. Kwoty te nie będą zatem zwiększały podstawy opodatkowania z tytułu usług dostawy wody i odprowadzania ścieków świadczonych przez gminę na rzecz mieszkańców.

Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama