Wielkoformatową reprodukcję obrazu Marii Jaremy, jednej z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, podziwiać można w Krakowie na ścianie wieżowca przy ulicy Marii Jaremy. To oryginalny hołd złożony artystce przez krakowskie Muzeum Narodowe z okazji przypadającej 24 listopada 100. rocznicy urodzin Jaremianki.
Efektowny mural – z daleka widoczny w szarej zazwyczaj dzielnicy Azory – jest fragmentem obrazu „Penetracje” z 1956 roku – dynamicznej, pełnej energetycznych zestawień barwnych, abstrakcyjnej kompozycji.
– Jaremianka jest artystką o niekwestionowanej pozycji w historii sztuki – podkreśla inicjatorka akcji Agata Małodobry z krakowskiego muzeum. – Zależało nam, by w niebanalny sposób spopularyzować jej twórczość i wprowadzić ją do przestrzeni publicznej.
Zofia Gołubiew, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, ma nadzieję, że akcja związana ze sztuką Jaremianki stanie się początkiem większego projektu w przestrzeni miejskiej – „Ulicami do sztuki”. Mógłby objąć całe miasto, a dokładniej – ulice i place noszące imiona wybitnych artystów.
Jaremianka to jedna z największych osobowości krakowskiej awangardy. Siostra założyciela Teatru Groteski Władysława Jaremy i założyciela przedwojennego, eksperymentalnego Teatru Cricot Józefa Jaremy. Od lat 30. związana była z Grupą Krakowską, po wojnie stała się autorytetem dla Tadeusza Kantora. Była fantastycznie utalentowaną rzeźbiarką, ulubioną uczennicą Dunikowskiego. Malowała, była wybitnym scenografem.