Reklama

W sztukach pięknych Rok 2011 bez wielkich wystaw

Brak pieniędzy krzyżuje plany muzealników. Nie będzie dużych, tematycznych ekspozycji

Aktualizacja: 21.01.2011 23:45 Publikacja: 20.01.2011 18:19

Henryk Baran, Zakłady Porcelitu w Pruszkowie, patera z ptakiem, 1958-68, Wzr.c.1626/4 MNW

Henryk Baran, Zakłady Porcelitu w Pruszkowie, patera z ptakiem, 1958-68, Wzr.c.1626/4 MNW

Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Kilka wystaw ma szanse jednak wzbudzić zainteresowanie publiczności, hitem mogą stać się zwłaszcza "Skarby korony hiszpańskiej", szykowane na lato przez krakowskie Muzeum Narodowe.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/9131,597375-Najciekawsze-wystawy-w-2011-r-.html]Oglądaj tv.rp.pl[/link][/wyimek]

Nie mniejszym magnesem są nazwiska klasyków nowoczesności. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie zaplanowała pokaz Georges'a Braque'a współtworzącego kubizm wraz z Picassem. Interesująco rozpoczyna rok warszawskie Muzeum Narodowe wystawą "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955 – 1968". Wiosną poleciłbym "Matki, żony i traktorzystki. Czyli o Polkach w socrealizmie" w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli. Prowincjonalna, ale prężnie działająca placówka zasłynęła wystawą na temat międzywojennego Centralnego Okręgu Przemysłowego.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9149,1,597448.html]Zobacz galerię [/link] [/wyimek]

Większość muzeów i galerii pytanych o plany na nadchodzący rok pewna jest jednak tylko zamierzeń na pierwszy kwartał. Problemem są pieniądze. Mimo to stołeczne Centrum Sztuki Współczesnej pod nową dyrekcją rozpoczęło mocno rok – wystawą wideo Mirosława Bałki, rzadko pojawiającego się w Polsce. Zaraz potem pokaże Christiana Boltanskiego, znakomitego artystę z Francji. Jednak już dalsze projekty są objęte informacyjnym embargiem.

Reklama
Reklama

Niepewne są zamierzenia łódzkiego Muzeum Sztuki, bo po zapłaceniu ogromnych kosztów stałych (ok. 10 milionów złotych) na całą roczną działalność wystawienniczą zostanie w budżecie 867 tys. złotych. Wystarczy to na przygotowanie zaledwie jednej dużej ekspozycji. W poprzednim roku było podobnie i wystawy zaplanowano tylko do maja, potem trwała walka. Udało się, bo świetna ekspozycja "Władysław Strzemiński. Powidoki życia" okazała się jedną z najciekawszych prezentacji 2010 roku.

Wśród propozycji brak jednak wystaw poruszających ważne tematy czy bardziej przekrojowych. – Czas wystaw problemowych minął – mówi profesor. Maria Poprzęcka. – W latach 70. XX wieku, wychodziły one naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom. Wielki społeczny odzew na nie był silnie związany z kontekstem polityczno-historycznym. Stały się także znaczącym novum w praktyce wystawienniczej. Można spróbować się zastanowić, czemu dziś nie dochodzi do podobnych manifestacji jak "Romantyzm i romantyczność" lub "Polaków portret własny"? Te wystawy mówiły językiem sztuki, o żywotnych dla Polaków kwestiach narodowej tradycji i tożsamości.

W latach 80. z tradycji wystaw Marka Rostworowskiego korzystał Janusz Bogucki, organizując swoje wystawy manifesty "Znak krzyża", "Apokalipsa, światło w ciemności". Gdy jednak w następnej dekadzie do takiej formuły próbowała wrócić Anda Rottenberg, przygotowując bardzo dobre wystawy "Gdzie jest twój brat Abel" czy "Polonia, Polonia", nie spotkały się już one z podobnym oddźwiękiem. Za aktualną formę ekspozycji problemowej można uznać "Ars homo erotica", ale nie wywołała ona w naszym homofobicznym społeczeństwie żadnych reakcji, co jest argumentem, że wystawy przestały wywoływać silne zbiorowe emocje.

W najbliższym sezonie wyjątkiem będzie nowo powstałe krakowskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej zwane od angielskiego skrótu MOCAK. Kierująca nim Anna Maria Potocka przygotowuje serię wystaw problemowych z międzynarodową obsadą. Pierwszą będzie "Historia w sztuce", potem "Religia w sztuce", "Polityka w sztuce" i "Sztuka w sztuce".

– To nie są wystawy do końca tematyczne – mówi Potocka. – Mają przybliżyć publiczności dociekania artystów, które nie zawsze są łatwe do zrozumienia. Muzeum ma jednak za zadanie objaśnianie ich, na przykład poprzez zestawianie z dziełami dobrze znanymi. Kiedyś historia to był malarski pretekst, kostium, dziś wybór tematu historycznego jest dla artysty prawie deklaracją światopoglądową.

[ramka][srodtytul]WYSTAWY [/srodtytul]

Reklama
Reklama

Warszawa, Muzeum Narodowe: "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955 – 1968", luty – kwiecień

Stalowa Wola, Muzeum Regionalne: "Matki, żony i traktorzystki. Czyli o Polkach w socrealizmie", marzec – maj

Sopot, Państwowa Galeria Sztuki: Georges Braque "Metamorfozy", czerwiec – wrzesień

Kraków, Muzeum Narodowe: "Skarby korony hiszpańskiej", lipiec – październik

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha: "Japonizm czeski", październik – grudzień [/ramka]

 

Reklama
Reklama

Kilka wystaw ma szanse jednak wzbudzić zainteresowanie publiczności, hitem mogą stać się zwłaszcza "Skarby korony hiszpańskiej", szykowane na lato przez krakowskie Muzeum Narodowe.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/9131,597375-Najciekawsze-wystawy-w-2011-r-.html]Oglądaj tv.rp.pl[/link][/wyimek]

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama