Londyn, koniec XIX wieku. Marzeniem siedemnastoletniego Josepha Duveena jest rozpoczęcie studiów na uniwersytecie w Oksfordzie. Jego ojciec, Joel, ma jednak wobec syna inne plany i zatrudnia go w swojej prowadzonej wspólnie z bratem Henrym firmie – Duveen Brothers. Specjalizują się w handlu antykami, szczególnie meblami i porcelaną. Rodzina o korzeniach żydowskich pochodzi z Holandii, jednak od pewnego czasu mieszka w Londynie, uznając miasto za lepsze miejsce dla rozwoju ich biznesu. Bracia Duveenowie stają się jednymi z ważniejszych graczy na europejskim rynku antyków.
Rodzinny interes szybko zaczyna wciągać młodego Josepha, którego najbardziej interesuje malarstwo dawnych mistrzów. Pewnego dnia po raz pierwszy bez pomocy ojca kupuje obraz. Rzekomy Gainsborough okazuje się pracą trzeciorzędnego artysty. Kiedy matka kpi sobie z syna, ten obiecuje jej, że kiedyś kupi najlepszy obraz Thomasa Gainsborougha. Przy boku ojca i wuja zdobywa wiedzę i doświadczenie. Ma coraz więcej pracy, bo w ciągu kilku lat obroty firmy rosną trzykrotnie.
Kierunek Ameryka
Kiedy w 1908 roku umiera Joel Duveen, Joseph przejmuje kontrolę nad firmą. Jego bracia i kuzyni uznają jego zwierzchnictwo lub muszą odejść. Wuj Henry stoi na czele filii Duveen Brothers w Nowym Jorku i nie wykazuje zbytnich ambicji. Joseph ma wizję wielkiego rozwoju firmy. Jego pomysł opiera się na genialnie prostej konstatacji: Europa ma nieprzebrane pokłady sztuki, Ameryka ma ogromnie dużo pieniędzy... Stanie się to podstawą gigantycznego sukcesu Duveena. Dla wzmocnienia pozycji na rynku amerykańskim buduje nową filię przy nowojorskiej Piątej Alei oraz otwiera galerię przy placu Vendome w Paryżu.
Więcej w Art & Business