?Świadkowie i spadkobiercy traumy

?„Sztuka wobec Holokaustu" zebrała prace wybitnych polskich artystów.

Publikacja: 16.04.2013 18:42

Bronisław Linke „Egzekucja w ruinach getta” z cyklu „Kamienie krzyczą”, 1946, gwasz, akwarela

Bronisław Linke „Egzekucja w ruinach getta” z cyklu „Kamienie krzyczą”, 1946, gwasz, akwarela

Foto: Żydowski Instytut Historyczny

– Wystawa ma formę dialogu między artystami różnych generacji – świadkami Zagłady i współczesnymi twórcami, bo w ostatnich kilkunastu latach powstało wiele prac na ten temat – mówi „Rz" Teresa Śmiechowska, kuratorka pokazu w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie.

Miejsce ekspozycji jest znaczące. Gdy wchodzi się do ŻIH (przedwojennej Głównej Biblioteki Judaistycznej), na posadzce widać do dziś ślady wybuchu, który zniszczył stojącą naprzeciw Wielką Synagogę. Jej wysadzenie przez Niemców 16 maja 1943 r. przyjmuje się za symboliczny koniec powstania w warszawskim getcie.

Wojenne pokolenie wyrażało koszmar własnych przeżyć krzykiem i ekspresją, dosadnym realizmem lub symbolicznymi wizjami. Dla wielu artystów tamtej generacji czas Zagłady był częścią ich biografii. Więźniami Auschwitz byli Xawery Dunikowski i Józef Szajna. Jonasz Stern przeżył likwidację getta we Lwowie, wydobywając się spod stosu trupów. Więźniem tamtego getta był także Artur Nacht-Samborski. Alina Szapocznikow ocalała z Bergen-Belsen i Theresienstadt. Wstrząsającym zapisem są grafiki Marka Oberländera z cyklu „Nigdy więcej getta", gwasze Bronisława Linkego z cyklu „Kamienie krzyczą", obraz Xawerego Dunikowskiego „Boże Narodzenie w Oświęcimiu w 1944" czy rzeźba „Ekshumowany" Aliny Szapocznikow.

Ta sztuka dawała świadectwo prawdzie, składała hołd ofiarom, a zarazem była inspiracją dla ekspresyjnej figuracji, nowych technik (np. kolaże z kości Jonasza Sterna) i idei, jak autorski „Teatr śmierci" Tadeusza Kantora.

Młoda polska sztuka weryfikuje obecny stan pamięci o Zagładzie, stawiając trudne pytania. Wojciech Wilczyk zebrał dokumentację 350 zdjęć dawnych synagogę, przerobionych na kina, sklepy lub pływalnie („Niewinne oko nie istnieje"). Karolina Freio fotografuje miejsca,w których jako materiału budowlanego użyto dawnych żydowskich nagrobków („Murki i piaskownice" ). A Mirosław Bałka po wizycie w Auschwitz zrobił kilka poruszających filmów, m.in. „B", odnoszący się do litery z napisu „Arbeit macht frei".

Kontynuacją pokazu w ŻIH jest wystawa w warszawskiej Galerii Kordegarda. Składają się na nią filmy: „Archeologia" Andrzeja Brzozowskiego z 1967 r. – dokument prac badawczych na terenie Auschwitz-Birkenau, oraz Jarosława Kozakiewicza z wizją wymarłego Osiedla za Żelazną Bramą, zbudowanego po wojnie na gruzach warszawskiego getta. A także niezrealizowany projekt pomnika „Droga" zespołu Oskara Hansena, upamiętniający ofiary obozu Auschwitz-Birkenau.

„Sztuka polska wobec Holokaustu", Żydowski Instytut Historyczny, wystawa do 31.11, „Archeologia. Sztuka polska wobec Holokaustu", Galeria Kordegarda, od 19.04 do 28.04

 

– Wystawa ma formę dialogu między artystami różnych generacji – świadkami Zagłady i współczesnymi twórcami, bo w ostatnich kilkunastu latach powstało wiele prac na ten temat – mówi „Rz" Teresa Śmiechowska, kuratorka pokazu w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie.

Miejsce ekspozycji jest znaczące. Gdy wchodzi się do ŻIH (przedwojennej Głównej Biblioteki Judaistycznej), na posadzce widać do dziś ślady wybuchu, który zniszczył stojącą naprzeciw Wielką Synagogę. Jej wysadzenie przez Niemców 16 maja 1943 r. przyjmuje się za symboliczny koniec powstania w warszawskim getcie.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl