- Szacunkowa cena obrazu to 900 tys. zł do miliona złotych - mówi "Rz" Marek Lengiewicz, współwłaściciel domu aukcyjnego.
Wystawiona na aukcję praca została została wykonana w 1967 roku podczas spotkania Picassa i Kaczanowskiego w Antibes. "Portret powstał dzięki serii wydarzeń. Witold-K (takiego pseudonimu używał Kaczanowski) dwa miesiące po przyjeździe do Paryża w 1964 roku, poznał Genie Richez dyrektor teatru Fontaine des Quatre-Saisons, która zafascynowała się obrazami polskiego artysty. Dzięki tej relacji polski malarz zapoznał się i zaprzyjaźnił z dyrektorem literackim teatru Jacques'em Prevert'em, który wprowadził Witolda-K w artystyczne środowisko Paryża. W 1967 roku Jacques Prevert zaprosił Witolda-K wraz z rodziną do swojej posiadłości w Antibes na południu Francji, gdzie dom miał również słynny malarz. W tym czasie Witold-K poznał Pabla Picassa " - czytamy w informacji przesłanej z domu aukcyjnego, opisującej historię powstania powstania pracy.
Obraz został namalowany przez jednego z największych artystów XX stulecia, współtwórcę kubizmu, nowatora, a przede wszystkim geniusza. Prace Picassa o tej samej tematyce można było podziwiać na wystawie „Korespondencje Sztuka nowoczesna i uniwersalizm" w Muzeum MS2 w Łodzi. W ekspozycji łódzkiego muzeum były prezentowane dwa obrazy Pabla Picassa: „Portret Daniela-Henry'ego Kahnweilera" oraz "Głowa palacza". Ta ostatnia z 1964 trzy lata wcześniejsza niż oferowany przez nas obraz Picassa nawiązuje stylistycznie do prezentowanego portretu polskiego artysty.
Wit Leszek Kaczanowski, używający pseudonimu artystycznego Witold-K, urodził się 15 maja 1932 roku w Warszawie. W latach 1951-1955 studiował na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był uczniem m.in. Eugeniusza Arcta, Wojciecha Fangora oraz Henryka Tomaszewskiego. W trakcie studiów oraz tuż po nich wykonywał projekty graficzne dla polskich ekspozycji na targach międzynarodowych odbywających się w wielu miastach europejskich.
W 1964 roku wyjechał na stypendium do Paryża, następnie w 1969 roku do USA. W 1980 roku zamieszkał w Denver, gdzie tworzy do tej pory. Jego bogata twórczość obejmuje malarstwo sztalugowe, ścienne, rzeźbę, grafikę oraz fotografię. Przykładem malarstwa ściennego jest plafon w Sali teatralnej Domu Kultury w Oświęcimiu. Charakterystyczne dla kompozycji w jego obrazach są niewielkie figury ludzkie umieszczone w niezdefiniowanych przestrzeniach. Obrazom Witolda-K towarzyszy stonowana kolorystyka, często przedstawione tło w postaci krajobrazów bądź grup postaci potęgują uczucie osamotnienia.