Mistrz performansu w CSW

Tehching Hsieh, tajwańsko-amerykański artysta, który w latach 1978-1999 stworzył jedne z najbardziej dosadnych performansów w historii sztuki jest gościem warszawskiego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Publikacja: 26.08.2013 17:54

Tehching Hsieh "One Year Performance 1980-1981", Nowy Jork, "Punching the Time Clock", fot. Michael

Tehching Hsieh "One Year Performance 1980-1981", Nowy Jork, "Punching the Time Clock", fot. Michael Shen, Copyright 1981 Tehching Hsieh Dzięki uprzejmości Artysty i Sean Kelly Gallery W performansie “Punching the Time Clock” Tehching Hsieh podbija kartę zegarową co godzinę przez całą dobę przez okres całego roku

Foto: CSW

W ramach Performance Day w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 26 sierpnia 2013 o godzinie 18.00 Tehching Hsieh zaprezentuje i omówi swoje prace warszawskiej publiczności.

Zobacz trailer

Tehching Hsieh wyprodukował tylko sześć performansów przed rokiem 2000. Ale pięć z nich to performanse trwające okrągły rok ("One Year Performances").

Pierwszy, nieoficjalnie nazywany "Cage Piece", polegał na zamknięciu się przez Hsieha na cały rok w klatce w swoim mieszkaniu. Hsieh nie miał z kim rozmawiać, nie miał nic do czytania ani do słuchania, nic do zrobienia oprócz myślenia i liczenia dni.

W drugim, zatytułowanym "Time Clock Piece", Hsieh podbijał kartę zegarową o każdej pełnej godzinie, 24 godziny na dobę, przez cały rok. Po każdym podbiciu karty kamera rejestrowała pojedynczą klatkę filmu. Obraz powstały w wyniku tego przedsięwzięcia pokazuje każdy dzień skurczony do jednej sekundy, a rok trwa w nim około sześciu minut.

W trzecim z tych performansów artysta zdecydował się przeżyć cały rok na dworze, nie wchodząc do żadnego budynku i nie chroniąc się pod żadnym zadaszeniem.

Czwarty performans z podtytułem "Rope Piece", powstał we współpracy z Lindą Montano. We dwoje spędzili rok przywiązani do siebie liną. Hsieh i Montano nie znali się wcześniej.

Piąty performans "No Art" polegał na powstrzymaniu się od wszelkiego rodzaju uprawiania oraz doświadczania sztuki przez okrągły rok.

- "Thirteen Year Plan" to ostatni projekt Hsieha, który trwał też najdłużej. Rozpoczął się w 1986 i trwał do końca roku 1999. Nie pokazywano go publicznie, został ujawniony dopiero po ukończeniu. Na czym polegał? O tym poinformuje Państwa bezpośrednio Tehching Hsieh w trakcie Performance Day, kiedy to pokaże wszystkie swoje projekty i je objaśni - mówi Fabio Cavallucci.

Tehching Hsieh (ur. 1950, Nan-Chou, Tajwan)

– jego ojciec, Ching Hsieh, był ateistą, a matka, Su-Choung Hong, głęboko wierzącą chrześcijanką. W 1967 r. Hsieh porzucił liceum i zajął się malarstwem. Po odbyciu służby wojskowej (1970-1973) Hsieh zorganizował swoją pierwszą indywidualną wystawę w galerii agencji prasowej American News Bureau na Tajwanie. Wkrótce potem przestał malować. W 1973 r. Hsieh wykonał performans "Jump Piece" (Skok), podczas którego złamał sobie obie kostki. Z zawodu był marynarzem, co wykorzystał potem, aby dostać się na terytorium Stanów Zjednoczonych. W lipcu 1974 Hsieh przybił do portu w małej miejscowości nad rzeką Delaware, nieopodal Filadelfii. Przez czternaście lat wiódł życie nielegalnego imigranta, aż do amnestii w 1988 r. Pod koniec lat 70. Hsieh rozpoczął pracę nad serią pięciu "One Year Performances" (Performansów Jednorocznych), a następnie nad pracą "Thirteen-year Plan" (Plan Trzynastoletni), które zrealizował w swojej nowojorskiej pracowni oraz poza nią. Pierwsze cztery prace z cyklu "One Year Performance", stworzone w kontekście długich przedziałów czasowych, w których życie i sztuka stają się równoczesne, zapewniły Hsiehowi stałe miejsce na scenie artystycznej Nowego Jorku. W pozostałych dwóch pracach artysta celowo wycofał się ze świata sztuki, usuwając się w cień na czas ich trwania. Odkąd przełom tysiącleci zwolnił go z zakazu wystawiania prac, który artysta narzucił sobie w ramach pracy Thirteen-year Plan, Hsieh pokazywał swoje prace w obu Amerykach, Azji i Europie. Praca "One Year Performance 1978-1979"; często określana mianem "Cage Piece" (Klatka) została pokazana w 2009 roku w Museum of Modern Art w ramach instalacji "Performance 1: Tehching Hsieh"; praca "One Year Performance 1980-1981" - "Time Clock Piece" (Zegar) stanowiła część zorganizowanej w 2009 roku wystawy "The Third Mind: Artists Contemplate Asia, 1860-1989" w Muzeum Guggenheima, została też wystawiona podczas zorganizowanych w 2010 roku Biennale w Liverpoolu w Wielkiej Brytanii oraz Biennale w Gwangju w Korei Południowej, a także podczas Biennale w São Paulo w 2012 roku.

"Nie uważam, że jestem częścią współczesnej sztuki azjatyckiej. Z pewnością, pochodzę z Azji, ale najbardziej wpłynął na mnie Dostojewski, Nietzsche, "Mit Syzyfa" Camus i moja matka. Moje performanse biorą się z mojego doświadczenia życiowego, ale nie są autobiograficzne: podlegają transformacji. (...) W pracy "Klatka" dziełem jest sam proces myślenia; praca ta realizowana jest w izolacji, poza kontaktem z zewnątrz. To, o czym myślałem, nie jest ważne; okres roku upłynął mi na myśleniu. Kiedy ten czas mija, dzieło jest ukończone, a tym, co pozostaje, jest dokument. Dokumentacja nie jest sama w sobie sztuką, jest śladem i świadectwem sztuki dla publiczności. (...) Pojęcie dobrego dzieła sztuki nie jest dla mnie jasne. Kryteria mogą być bardzo subiektywne. Trzeba być szczerym wobec siebie i czuć zadowolenie z danej pracy. Robienie samej pracy jest nagrodą, nawet jeśli świat zewnętrzny jej nie akceptuje." Tehching Hsieh fragment wywiadu "Live Work" w: "Frieze", nr 126, 2009 - więcej.

PERFORMANCE DAY jest nowym długoterminowym projektem CSW, którego celem jest prezentacja i promocja artystów działających na polu sztuki performans. Od 22 kwietnia w trzeci poniedziałek miesiąca w przestrzeniach Zamku Ujazdowskiego lub jego okolic można zobaczyć performanse w wykonaniu polskich lub zagranicznych artystów. PERFORMANCE DAY razem z dwoma innymi cyklicznymi projektami – Bank Pekao PROJECT ROOM oraz VIDEO ROOM - czyni poniedziałkowe spotkania w CSW stałym punktem programu dla wszystkich zainteresowanych współczesną sztuką.

PERFORMANCE DAY Tehching Hsieh 1978–1999

poniedziałek 26 sierpnia 2013, godz. 18.00, KINO.LAB

wykład i rozmowa z Artystą Kurator: Fabio Cavallucci Koordynacja: Katarzyna Tomczak-Wysocka, Ita Krajewska

Zapis filmowy projektu będzie prezentowany w holu głównym CSW do 15 września 2013 Wstęp wolny

W ramach Performance Day w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 26 sierpnia 2013 o godzinie 18.00 Tehching Hsieh zaprezentuje i omówi swoje prace warszawskiej publiczności.

Zobacz trailer

Pozostało 97% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl