Dlaczego rodzimym twórcom towarzyszyć będą właśnie Brytyjczycy? Jednym z powodów jest fakt, że w obu tych krajach pod koniec lat 80. doszli do głosu artystyczni prowokatorzy. – Young British Artists i polska sztuka krytyczna wprowadziły w obieg sztuki zagadnienia wcześniej uznawane za tabu: zaczęły mówić o życiu, śmierci, religii, seksie, kwestionować nieaktualną etykę. Artyści rozpoczęli polemiki i dyskusje, które często lądowały na pierwszych stronach gazet i w programach telewizyjnych – uważa Fabio Cavallucci, dyrektor CSW.

Na wystawie nie mogło zabraknąć Damiena Hirsta, inicjatora zorganizowanej w 1988 r. w zniszczonej hali sportowej ekspozycji Freeze. To ona dała początek Young British Artists, grupie wspieranej przez mecenasa wszech czasów Charlesa Saatchiego. To połączenie prowokacji z kasą wyniosło ich na szczyty, a Hirst – artysta-celebryta, ma się ciągle dobrze. Podobnie jak inna reprezentantka Britartu Tracey Emin, której znana praca „My Bad" – przedstawiająca jej niepościelone, poplamione łóżko, świadectwo wielodniowej depresji – była nominowana do prestiżowej Nagrody Turnera.

Polskim duetem prowokatorów są Katarzyna Kozyra i Zbigniew Libera. „Piramida zwierząt" Kozyry i „Away From the Flock" (instalacja przedstawiająca owcę) Hirsta otworzą wystawę w CSW. Libera pokaże „Lego system". – Sztuka polska ma coraz większe znaczenie na świecie – mówi Tom Morton, kurator wystawy. – Szczególnie podziwiam prace młodych artystów, takich jak Anna Molska i Agnieszka Polska, ale i bardziej znanych – Moniki Sosnowskiej, Pawła Althamera i Pauliny Ołowskiej. W CSW zebraliśmy 140 dzieł sztuki. To artyści, którzy rozwinęli się w prawdziwie międzynarodowym kontekście, z szansą na mobilność, jakiej nie dostało żadne inne pokolenie w historii Europy – dodaje. Reprezentantami tego pokolenia będą też Jakub Julian Ziółkowski, Konrad Smoleński i Elizabeth Price, laureatka zeszłorocznej Nagrody Turnera.

„British British Polish Polish. Sztuka krańców Europy: długie lata 90. i dziś" rozpocznie się 6 września i potrwa do 15 listopada. W tym czasie CSW realizować będzie również inny międzynarodowy projekt, tym razem polsko-szwajcarski. Program Artists-in-Residence Laboratory i Kunstverein Zürich połączyły siły, by pod hasłem „Learning from Warsaw" organizować w dawnym sklepie z kapeluszami spotkania i wystawy inspirowane tym, co niesie miasto.

Szczegóły www.learningfromwarsaw.com.